Bucurestii Vechi si Noi

Transport public

16 noiembrie 2009 The Hungry Mole Bucuresti, simplu

Daca acum conditiile de transport vi se par groaznice, exista si explicatia istorica. Balamucul lucrarilor, inchiderii strazilor si devierii circulatiei e o chestie veche; veche de cind ne stim.

Exemple? Sigur. S-o luam incet. Reteaua de transport s-a dezvoltat mult chiar inainte de al doilea razboi; tramvaiele mergeau peste tot; pe Magheru, pe Dorobanti, pe la Universitate… tot atunci au inceput sa circule si autobuzele. Dupa razboi, aveam deja o retea de linii de autobuze coerenta. Tot atunci s-au lansat si primele troleibuze, si, incet-incet, s-au tras linii de tramvai inspre marile cartiere de locuinte care se construiau.

Si-apoi a-nceput haosul; s-au pus tramvaie pe Armata Poporului… si s-au scos, s-a bagat metrou. S-au scos si autobuzele. Cartierul Militari nu era legat de oras decit prin metrou. Liniile de troleibuz au venit dupa ‘90. Cartierul Berceni a fost legat cu linii de troleibuze de centru… care s-au scos cind a fost construit metroul; la fel, nu puteai ajunge in centru decit pe sub pamint. Intre Abator si Unirii nu trecea nici macar un autobuz. Au fost trase linii de tramvai pe soseaua Berceni, apoi s-au scos.

Au fost bagate troleibuze inspre Tei (mergeau pe la Gradina Icoanei-Tunari-Circ) si s-au scos; au fost bagate tramvaie pe Floreasca si s-au scos; au fost trase linii de troleibuz la Aeroportul Baneasa, la Herastrau, pe Kiseleff, pe Aviatorilor, pe Ana Ipatescu, pe Magheru… si s-au scos.

Nu mai gaseai nimic trecind prin centrul orasului. Cartiere ca Rahova, 13 Septembrie, Ferentari nu aveau nicio legatura cu Piata Unirii; in schimb, mijloacele de transport care veneau din cartiere erau impinse inspre statiile de metrou. Din Drumul Taberei si Militari n-aveai cum sa ajungi direct la Universitate. Liniile de troleibuz de pe Plevnei se desfiintasera. Partea de est a orasului a patit la fel; nodul de tramvaie de la Sfinta Vineri a fost distrus. Troleibuzele care circulau inspre Titan mergeau in fiecare an pe alta strada. In nord, tramvaiele ce strabateau Calea Grivitei s-au scos.

Se infiintau insa si linii: cea mai bizara era 384, care prin ‘89 lega Foisorul de Foc de Podul Cotroceni! (apropo, la refacerea Dimbovitei nu s-au mai construit podurile Cotroceni si Hasdeu; ele au fost refacute dupa ‘90)

E acum harababura? Atunci a fost la fel! De-abia dupa ‘90 lucrurile incep sa se schimbe in bine in ceea ce priveste transportul public (fireste, cu pretul citorva ani buni de devieri si restrictii): Rahova, 13 Septembrie, Tineretului, Berceniul se leaga de Unirii, Militariul se leaga de Universitate, Gara de Nord se leaga din nou cu liniile de troleibuz ce veneau din est, Vitanul se leaga de centru… si tot asa. Se intind linii de troleibuz din nou pe Plevnei, Armata Poporului. Se lungeste reteaua de transport in afara orasului. Se desfiinteaza linii de tramvai putin folosite, ca cele inspre Cernica, Jilava, IMGB… Se regindesc liniile de autobuz; se aduc autobuze pe Panduri, pe Vitan, pe Tineretului, pe Unirii, se imping capetele de linii cit mai in centru, se cumpara autobuze, se incalzesc tramvaiele iarna…

Dar subiectul asta nu are cum sa fie inchis cu vreo conculzie inteleapta, asa ca o sa las citeva nimicuri vechi pentru final:

[addtoany]
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2019 . Designed by: Livedesign