Bucurestii Vechi si Noi

Parfumul trecutului pe şoseaua Mihai Bravu (I)

25 iunie 2012 G. Graur [Aventurierul] Detectiv printre umbre

Una din cele mai importante artere de circulaţie ale Capitalei, parte a inelului principal rutier, şoseaua Mihai Bravu a avut o istorie frământată. Vechile căsuţe bătrâneşti de pe traseul ei au dispărut treptat, fiind înlocuite de blocuri socialiste. Totuşi, frânturi din atmosfera vremilor trecute s-au mai păstrat pe-alocuri.

Harta primului segment este redată mai jos:

Inaugurată în 1916, şoseaua avea la început un traseu mai scurt, între Piaţa Obor şi strada Dristorului, fiind prelungită treptat. Ea reprezintă o continuare a şoselei Ştefan cel Mare, deschisă cu 3 ani mai devreme. La limita dintre ele, în dreptul Căii Moşilor, un pasionat arhitect, dl. Dan Vartanian, a efectuat o fotografie în anul 1976:

Clădirea din stânga, în stil belle-epoque, era prima de pe traseul arterei. Ea a adăpostit magazinul „Scufiţa Roşie”, precum şi cofetăria „Răsăritul”. Pe locul ei se ridică astăzi un bloc de colţ, având la parter magazinul „Materna”.

Pe partea opusă a străzii, pe locul unui fost maidan din spatele Halelor Obor, unde se ţinea pe vremuri Târgul Moşilor, a fost ridicat în 2004 sediul Primăriei Sectorului 2, un imobil de formă triunghiulară, adevărată operă de artă. Vechiul sediu de pe strada Olari fusese retrocedat în instanţă foştilor proprietari:

Dincolo de strada Chiristigiilor a rămas în picioare o frumoasă vilă cu 2 etaje. La parterul ei se găsesc mai multe multe prăvălii, precum şi un magazin de arme, iar la etaj – o agenţie imobiliară:

Revenind pe partea dreaptă, vom remarca o clădire cu o formă specială, construită între două blocuri, numită „Spectrum”. Ea cuprinde un centru de afaceri, precum şi spaţii pentru birouri. Cu câţiva ani în urmă, senatorul Mircea Geoană îşi avea aici biroul de parlamentar:

După intersecţia cu bulevardul Ferdinand (fost Gheorghi Dimitrov) se  afla un şir de case vechi, cu aspect foarte pitoresc. Una din ele, de la numărul 102A a fost surprinsă de dl. Dan Vartanian în luna mai 1982:

Casele au fost demolate în primăvara anului 1985, în vederea lărgirii străzii. Cu aproximaţie, pe locul respectiv se găseşte acum un service auto pentru maşini americane:

Pe blogul „Rezistenţa Urbană” am găsit o fotografie din anii ’70 făcută dintr-un balcon (nu cunosc autorul), care priveşte către aceeaşi parte a străzii (blocurile de vis-a-vis fuseseră construite în 1967):

Din Piaţa Iancului avem o imagine a aceluiaşi Dan Vartanian, din dreptul staţiei de taximetre spre colţul cu bulevardul Republicii (în prezent Pache Protopopescu). Blocul cu 3 etaje de pe colţ a scăpat întreg, fiind translatat în 1985 cu câteva zeci de metri mai în spate

Un alt fotograf de valoare a fost Hans Oerlemans, olandez, care ne-a vizitat ţara în 1973. Două din pozele lui au fost efectuate în Piaţa Iancului. Prima priveşte înapoi, spre Obor şi surprinde un tramvai de tip V56 al liniei 26 (linie inelară), care a circulat până în 1982, când a fost desfiinţată din cauza lucrărilor de lărgire a carosabilului şi a construirii Pasajului Muncii. În dreapta se vede clădirea restaurantului Mediaş (actualul Inter Macedonia):

Iar a doua fotografie (făcută probabil din restaurant) ne înfăţişează un colţ dispărut al intersecţiei, precum şi o buclă a liniilor de tramvai care vira spre şoseaua Iancului, nefolosită în mod curent:

O altă imagine a lui Dan Vartanian ne prezintă frontul de clădiri de pe latura de vest a şoselei Mihai Bravu, văzute cam din dreptul staţiei de tramvai de la Vatra Luminoasă. Undeva în stânga exista un restaurant numit „Valea Sadului”:

Pe locul acestor „umbre ale istoriei” s-au construit blocuri „măreţe şi luminoase” finalizate în 1986, odată cu lărgirea străzii la 4 benzi pe sens. Fotografia priveşte spre colţul cu strada Matei Voievod, care probabil ar fi urmat să aibă aceeaşi soartă:

Pe segmentul următor se găseau acelaşi tip de case, zona fiind una periferică până după război. Clădirea cu balcon se afla pe colţul cu strada Mieilor:

Vizavi există un front de clădiri oarecum asemănătoare, dincolo de strada Arhitect Săvulescu. Unele imobile au fost ridicate mai recent (în stânga este un sediu al Volksbank):

Următoarea stradă se numeşte Dumitru Iorgulescu, pe colţ avem un magazin de piese auto şi o clădire cu o formă oarecum bizară:

(va urma)

[addtoany]
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2019 . Designed by: Livedesign