7 maşini vechi –

Fiindcă avem ce publica, e păcat să n-o facem, nu? Căutînd alte frumuseţi prin orgada unui colecţionar bucureştean, Ando a dat peste un (sau peste o) Caravelle:

Renault Caravelle s-a construit între 1958 şi 1968. Tot timpul am crezut că este versiunea coupe a Renault-ului 10; cînd colo, este a “Dauphine”-ului! Nu m-am dumirit nici acuma care sînt diferenţele între modelele Floride şi Caravelle; cred că, pur şi simplu, Floride a fost iniţial Caravelle – sau aşa ceva…

Iată şi o maşinuţă care a avut succes şi la ruşi, şi la europeni: Lada Niva. S-a lansat în 1977; şi era ceva de capul ei, zic eu.

Am mai văzut, în serialul nostru, încercarea românească de a avea o maşinuţă de teren mai pentru oraş – Aro 10. Repet; mie mi-a plăcut cum arăta; aşa că, dacă tot am două poze acest model – prima de la Ando, şi a doua de la Catherine – mi-am zis să vi le arăt pe amîndouă!

Ştiţi şi voi: cei patru apostoli au fost trei – Luca şi Matei. Aşa şi la maşini; au fost patru maşini legendare (Renault 4, Citroen 2 CV, VW Broască şi Mini) din care… au rămas două: Broasca şi cu Mini.

Austin Mini…. Mini Cooper… noi i-am spus, mai pe vremuri, Mini Morris. În fine! grozavă maşinuţă! S-a lansat în 1959 şi s-a fabricat – credeţi-mă! – pînă în 2000! Englezii ăştia, cînd o nimeresc cu o maşină, păi o nimeresc!!!

Ce drag mi-e de Mini! Primele două poze sînt de la Ando; dar mai am una şi de la Boemul, care a şi publicat-o aici:

E greu să te întorci la maşini obişnuite, după ce te uiţi la aşa ceva. Dar n-ai ce face. Iată şi un alt Renault; n-are nimic legendar în el, dar e o maşină simplă, reuşită şi de încredere: Renault 19. S-a construit din 1988 pînă pe la sfîrşitul anilor ‘90. La noi, modelul berlină – numit Chamade – a fost folosit de către Poliţie, înainte de VW-ul Vento.

Încă o maşină englezească acum: un Rover 800. Cam din aceeaşi perioadă cu Renaultul de mai sus. Măricică maşină; mai multe, nu prea ştiu ce să zic despre ea.

La final, un camion; şi nu fitece camion! Un KrAZ, model 255. R.A.T.B. foloseşte camioanele astea – fabricate în Ucraina, la fabrica din Kremenciuk – de ani şi ani de zile. Eu le ştiu de cînd eram mic şi-mi plăceau cauciucurile astea “balonate”. Modelul 255 este urmaşul lui 222, lansat prin ‘59. Aş cam putea spune că socialismul s-a construit – la propriu – cu camioanele astea.

KrAZul e un camion cu care să te mîndreşti, care ţine la tăvăleală – şi chiar şi la glume:

  • Why does a KrAZ have a rear windshield wiper? To remove the cars that crash into them.
  • How do you tell if your KrAZ is made by convicts or ordinary workers? The car assembled by convicts has nothing missing. Once it leaves the factory it runs and runs and runs…
  • What happens if you apply rust remover to a KrAZ? The rust remover disappears.