Bucurestii Vechi si Noi

Vechea Sosea Salaj – SENZATIONAL MUNICIPAL

27 aprilie 2014 The Hungry Mole Bucuresti, simplu

Cartierul Salaj este in Sud-Vestul orasului, ca o felie mica de tort intre Ferentari si Rahova. Este strabatut, fireste, de Soseaua Salaj, ce curge paralel cu Calea Rahovei. Soseaua Salaj s-a numit, inainte de Razboi, strada Magurele (Later edit: asta pentru ca, logic, ajungea in actuala comuna omonima; nu stiu de ce nu e reabilitata ca si legatura cu zona Magurele – Alunis – Darasti).

De ce spun vechea Sosea Salaj?

Pentru ca actuala Sosea Salaj pleaca din capatul cartierului Salaj si ajunge doar pina la Calea Ferentarilor. Vechea Sosea se continua si dupa aceea, ajungind pina la Soseaua Viilor/Strada Odoarei – deci la un pas de Chirigiu.

… asa; cu galben este vechiul traseu al Soselei. Harta e de pe Live Maps.

Inseamna ca vechea Sosea Salaj si actuala Strada Nasaud (care uneste Calea Ferentari de Soseaua Viilor) sint, de fapt, acelasi lucru?

Da. Soseaua Salaj ajungea pin-acolo, linga Chirigiu.

Dar atunci, cum de Soseaua Salaj si Strada Nasaud nu corespund nicaieri? Este o diferenta de vreo 300 de metri intre locurile unde ele se intersecteaza cu Calea Ferentari!

Asta pentru c-asa a vrut Ceausescu.

Pe bune? Ceausescu a darimat biserici, a ras cartiere-ntregi, a construit palate – ce-a avut tocmai cu Soseaua Salaj?

Nu stiu; cred doar, ca prin redirectionarea Soselei inspre Spataru Preda, si apoi Trafic Greu-Viilor-Parcul Carol-Marasesti s-a vrut ca vechiul traseu, care impingea traficul inspre Chirigiu-Uranus / Cosbuc, sa cada in desuetudine. Zona Chirigiu devenise, din nod important de trafic, o fundatura, datorita apropierii cu Centrul Civic.

Si… acum ce e acolo?

Nimic; doar ca o portiune de vreo 100 de metri din fosta Sosea, intre strazile Tulcea si Telita, s-a pastrat. E folosita pe post de parcare:

… Asa arata acum. Noua Sosea merge in dreapta, iar traseul vechii Sosele ducea in stinga.

Pe portiunea aceea ciuntita a Soselei Salaj, se afla o veche statie de autobuz pavata cu piatra cubica, iata:

Statia noua este 10 metri mai la stinga, pe amplasamentul noii Sosele (in spatele rulotei din poza)

Ce e cu statia aceea? Am pomenit ca I.T.B. obisnuia inainte vreme sa paveze statiile de autobuz si troleibuz, precum si capetele de linii, cu piatra cubica. Astfel se evita lasarea asfaltului in locului unde opreau masinile. Cu timpul – spre sfirsitul anilor 70 – s-a renuntat la solutia aceasta; insa unele statii au ramas pietruite pina aproape de zilele noastre.

Adica statia asta de pe vechea Sosea Salaj e ultima relicva a statiilor pietruite?

Daca nu-i ultima, multe altele nu mai sint. In anii din urma, mai ales, s-au asfaltat foarte multe strazi, si astfel s-a astupat piatra cubica; mai puteati vedea astfel de statii pe strada Roma (au mers cindva autobuze pe-acolo) si pe Sabinelor (si pe-acolo treceau autobuze, mai ales 133, care pe vremuri era o linie inelara!)

Si cit de veche e statia asta?

Avind in vedere ca linia 117 s-a dat in functiune undeva prin 1973-74 (spune Ghidul Traseelor I.T.B., 1973), putem zice ca e destul de veche.

Si eu ce vina am c-a trebuit sa citesc asta?

Aaa… asta nu stiu.

[addtoany]
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2020 . Designed by: Livedesign