Bucurestii Vechi si Noi

Urbanism în centru

16 iunie 2015 Andrei Popescu Idei Urbane

urbanism-centru-BucurestiAcum câteva săptămâni am intrat în parcarea de la Inter. E proaspăt refăcută, e deschisă. Totul minunat până când am vrut să ies. Cu o atenție sporită detectez un semn spre o ieșire pe bulevardul Carol I. Hop așa! Habar nu aveam că există… Mă învârt vreo zece minute prin parcare și realizez că nu există încă. Da, am avut nevoie de 10 minute ca să îmi dau seama că nu e, că e doar un indicator către viitor. Un viitor aproape nesigur.

A fost nevoie de ceva timp ca să îmi aduc aminte de ieșirea inexistentă și să mă apuc să caut ceva informații. Normal, am găsit. Parcarea e gata inaugurată(în stilul nostru) și o să primească două accese noi: unul din bulevardul Carol I și altul din bulevardul Bălcescu. Când se va întâmpla asta? În timp… Deocamdată suntem la faza PUD. Încă de anul trecut avem un Plan urbanistic de detaliu ce așteaptă cumințel aprobarea. A trecut prin diferite faze naturale pentru așa o documentație, de la Certificat de urbanism și până la definitivarea planșei de reglementări.

Prima chestie drăguță este că există două certificate de urbanism. De ce? În primul certificat de la sfârșitul lui 2013 e vorba doar de un acces, cel din bulevardul Bălcescu. După aproape un an se vede că e nevoie de un al doilea acces și se cere un nou certificat, pentru două locuri. Îmi păstrez seriozitatea și caut o explicație. Am să merg pe soluția cea mai simplă: în cazul doi avem un alt adresant. Dispare Direcția de investiții a PMB și intră în pâine super-profesionistul CENTRU DE CERCETARE, PROIECTARE, EXPERTIZA SI CONSULTING SRL, adică firmulița Universității de arhitectură și urbanism „Ion Mincu”. Primăria lucrează, din nou, cu cei mai buni.

pud-acces-parcare-intercontinentalToată lumea este fericită. Cei mai de vază urbaniști ai țării lucrează. Se iau și se dau avize. Se consultă. Se lucrează și se propune și soluția prin PUD-ul cerut prin certificat. Aveți o imagine cu planșa de reglementări (sursa) pentru zona detaliată prin PUD. Sunt marcate exact cele două zone pe care se realizează rampele de acces din bulevardul Carol I și din bulevardul Bălcescu. Frumos, drăguț, o lucrare de mare angajament urbanistic. Domeniul public este reglementat. Asta înseamnă profesionalism…

Acum să vedem cât de profesioniști sunt atât proiectanții, cei mai capabili dintre capabili, cât și toți cei care și-au dat acordul sau avizul.

Mai întâi putem să constatăm, așa cum e precizat în cele două certificate de urbanism, că zona de interes se află în Zona protejată nr 4 Magheru-Brătianu. Dacă ne uităm pe regulamentul zonei, constatăm la capitolul 8:

VIII. CONDIŢII DE AVIZARE

– în vederea autorizării clădirilor noi şi a intervenţiilor asupra clădirilor existente sunt necesare studii de inserţie, fotomontaje sau machete.

– pentru faza Certificat de urbanism nu se admit derogări de la prezentul regulament;

– pentru faza Proiect de autorizaţie de construire este necesar avizul Ministerului Culturii;

fac excepţie intervenţiile din zona Pieţei Teatrului Naţional şi a Pieţei Romane unde Certificatul de urbanism se obţine numai pe baza unor propuneri rezultate dintr-un concurs public de arhitectură şi urbanism.

pentru intervenţii în spaţiul public (mobilier urban, pavimente, vegetaţie, etc.), neincluse în acest regulament, se vor întocmi proiecte ce vor fi avizate conform legii, inclusiv prin avizul Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului şi Ministerului Culturii la faza Certificat de urbanism şi al şi Ministerului Culturii la faza Proiect de autorizaţie de construire.

Din nou aceeași zonă ca cea în care se cenzura cultura. Din nou constatăm că în regulamentul zonei protejate se spune clar că în zona Teatrului Național trebuie concurs. Ce concurs? Concurs public de arhitectură și urbanism. Sunt cele două rampe de acces în parcarea subterană în zona Teatrului național, delimitate în interiorul zonei protejate? Sunt, dar asta nu împiedică pe nimeni să nu țină cont de asta. Profesionalism din partea tuturor.

În același timp mai există o hotărâre de consiliu prin care această zonă are atribuit statutul de spațiu de dezbatere publică (sursa).

hotarare PMBImaginea este parte din această hotărâre, planul marcând cele două zone: cea de la fântănă (Piața 21 Decembrie) și spațiul din fața Teatrului Național (sursa). Dacă ne uităm atent la acest plan și la planșa de reglementări prezentată mai sus putem să vedem că cele două rampe nu sunt incluse în suprafața hașurată. Ar fi de discutat cum s-a delimitat aceasta. Recunosc că nu am căutat să aflu dacă hotărârea mai este în vigoare, ținând cont că la fântână spațiul a fost deja reorganizat. Poate la fel de profesionist.

detaliu-pud-acces-parcare-intercontinentalPrivind detaliul rampei de acces din bulevardul Carol I se poate observa că o anumită suprafață din spațiul verde amenajat va dispărea. Nu știu exact cât, câți metri pătrați. Nu foarte mult, dar, din nou, e o chestiune ilegală și imposibil de făcut în mod legal doar prin PUD. Din nou, o treabă de profesioniști.

Acest caz este doar un exemplu de profesionalism românesc contemporan. Aici sunt implicați, așa cum se întâmplă aproape de fiecare dată, atât autoritățile cât și proiectantul. În acest caz haios proprietarul este cel care avizează lucrările, chiar dacă în acte și avize apare administratorul parcării. Nu e nici primul și nici ultimul caz în care chiar administrația nu respectă legea, iar proiectantul general este o „instituție” care produce proiectanți. Altfel, în spațiul public, o să îi auziți discutând despre principii, morală, bune practici, dezvoltare urbană sustenabilă și respectarea legii.

„Vitejii” proiectanți  și  colaboratori ai CENTRULUI DE CERCETARE, PROIECTARE, EXPERTIZA SI CONSULTING SRL care apar în cartușul planșei de reglementări (numele, titlurile și participarea la proiect):

DIRECTOR TEHNIC C.C.P.E.C. – Prof.dr.arh.Emil BARBU-POPESCU; COORDONATOR PROIECT și VERIFICAT – Prof. dr. arh. Florin MACHEDON; SEF PROIECT SI PROIECTANT – Dr.arh. Mircea STANCULESCU; SEF PROIECT CIRCULATII – ing. Eugen IONESCU – URBAN TRAFIC; REDACTAT – urb.Irina PIRVU, arh.Octavian CAZACU, arh. Bogdan ISPAS, ing. Adrian ALBU.

[addtoany]
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2019 . Designed by: Livedesign