7 mașini vechi : Liege-Sofia-Liege… în România

scris de Ando

Recunosc: lenea m-a biruit ! Aşa că târziu (a trecut aproape o lună de evenimentul, finalizat în parcarea din faţa Ateneului), abia acum m-am învrednicit să scriu şi eu căteva rânduri, deşi am făcut o grămadă de poze “la faţa locului”

In primul rând: în foarte multe locuri, evenimentul a apărut sub denumirea eronată de: raliul Liege-Bucureşti!

Denumirea corectă este “Liege-Sofia-Liege”. Punct. Este, cum s-ar zice acum, un “brand”, o marcă la care belgienii (în calitate de fondatori şi organizatori) nu renunţă deocamdată.

Initial (1931) a fost Liege-Roma-Liege. Actuala denumire a căpătat-o pentru că între 1961 și 1964 raliul se derula pe circa 5.500-6.000 de kilometri între Belgia şi Bulgaria şi retur (distanţa varia pentru că şi punctele de plecare/sosire se mai schimbau; de exemplu, în 1963 s-a plecat din localitatea belgiana Spa cu o “buclă” prin Liege, apoi Sofia şi retur… asta în cca. 90 de ore).

Intre timp, sub această marcă se organizează diverse maratoane auto. Iar în acest an – 2015 – organizatorii au decis ca finalul traseului să fie la Bucureşti, în faţa Ateneului.

Cele 42 de maşini au plecat pe 20 august din Liege şi s-au adunat la finişul bucureştean pe 27 august, după circa 2.800 km.

Am reţinut câteva aspecte care mi s-au părut mai deosebite :

– parcursul românesc de la Oradea la Bucureşti, a inclus Transfăgăraşanul ; dacă aveţi curiozitatea, puteţi vedea pe site-ul organizatorului secvenţe cu maşinile rulând pe acest impunător drum montan – deja renumit în lumea automobiliştilor europeni ;
– a doua zi după sosirea la Bucureşti, organizatorul le-a oferit participanţilor o zi pentru vizitarea unor obiective turistice de pe Valea Prahovei.

“En effet, pour le plaisir des participants, nous avons décidé de privilégier une journée supplémentaire dans la montagne roumaine plutôt que de proposer la route très peu intéressante entre Bucarest et Sofia.”

– Cam cine au fost participanţii? Cine şi-a permis să plăteasca o taxă de participare de 6.245 euro pentru două persoane, plus celelalte cheltuieli (returul echipajelor în Belgia s-a făcut cu avionul, iar maşinile au fost transportate înapoi pe TIR, contra unei taxe de 450 de euro – totul pe cheltuiala participanţilor) ?
Ne lămureşte chiar reprezentantul firmei româneşti-partenerul organizatorului belgian:

“Participanţii la acest raliu aparţin cu toţii elitelor. Sunt fie membri ai celor mai influente familii de politicieni, fie membri ai unor familii regale şi nobiliare din Belgia şi din alte ţări ale Europei Occidentale. Aceştia pot fi veritabili ambasadori ai turismului românesc, mai ales că unii dintre ei nu se află pentru prima dată în România. Cu această ocazie, se vor putea familiariza cu potenţialul turistic al României. Participanţii la raliu au fost întâmpinaţi, la Liege, de către Ambasadorul României la Bruxelles, Excelenţa Sa Ştefan Tincă, iar în Bucureşti vor fi întâmpinaţi de către Ambasadorul Regatului Belgiei la Bucureşti, Excelenţa Sa Philippe Beke…”

Dacă adaug că aceeaşi firmă de incoming – Invitation Romania – a fost şi partener la sosirea celebrului tren «Venice Simplon – Orient Express» în România cred că, fără fasoane de aşa zisă publicitate mascată, e momentul să lăudăm astfel de business-uri care aduc mult bine imaginii ţării.

Şi acum, să ne uităm şi la poze.

In primul rând, podiumul câştigătorilor :

Locul 1 – echipajul Martens şi Pyck pe o maşină Porsche 356 SC

Locul 2 – echipajul Jacques şi Mathieu Castelein pe o maşină AC Cobra

Iar pe 3, echipajul Bebronne/VanDamme pe Porsche 356 C

Toate maşinile de pe podium sunt din anul 1964.

A fost tare frumos să vezi cum soseau minunaţiile astea de maşini după lungul drum făcut până în inima Bucureştiului:

… şi cum s-au aşezat apoi, cuminţi, în faţa Ateneului…

Iar mie mi-a rămas la inimă, nu ştiu să spun de ce, acest Volvo (PV544 din 1961)