Supermarketul, cel mai bun prieten al cumpărătorului român

Supermarketurile se bucură în mare măsură de aprecierea cumpărătorilor români, comerțul modern fiind perceput drept promotor al produselor de calitate, la prețuri mai mici în comparație cu oferta magazinelor de cartier, reiese dintr-un studiu realizat de INSCOP la comanda Asociației Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR), în perioada 27 august – 7 septembrie 2015.

Astfel, 89% dintre români au o părere bună și foarte bună despre supermarketuri (56,6% bună și 32,4% foarte bună). Supermarketul (folosit ca termen general pentru magazinele de comerț modern) este și locul preferat pentru cumpărături a 83,6% dintre cei intervievați. 65,2% dintre cumpărători se aprovizionează și de la magazinele de cartier iar 45,2% și din piețele agro-alimentare.

Normal, prețul continuă să fie elementul primordial în alegerea locului pentru cumpărături (75,2%), în timp ce pentru un procent semnificativ, de 65,1%, criteriul principal este calitatea produselor, iar pentru 58% contează distanța față de locuință.

„Studiul INSCOP confirmă preocuparea membrilor AMRCR de a răspunde într-o măsură cât mai mare așteptărilor consumatorilor de pe piața românească. În egală măsură, este limpede că activitatea noastră, a retailerilor, este perfectibilă iar sondajul ne-a semnalat unde este necesar să reevaluăm strategiile. Ne dorim să ne consolidăm poziția de lider în opțiunile de cumpărături ale consumatorilor”, spune Delia Nica, director executiv al AMRCR.

Majoritatea clienților români (72,6%) văd în supermarketuri un catalizator pentru economia națională, iar 74,4% consideră că acestea stimulează dezvoltarea orașelor. De asemenea, 82,6% consideră că supermaketurile creează locuri de muncă pe plan local, în timp ce 10,7% cred că, dimpotrivă, le distrug, iar 6,7% nu au știut ce să răspundă.

În același timp, 54,65% dintre intervievați apreciază că supermarketurile oferă salarii mai mari angajaților decât micile magazine, în timp ce 18,4% nu sunt de acord cu această afirmație, iar 27% se abțin.

Cei mai mulți respondenți (64,9%) consideră că supermakerturile îi ajută să economisească, în timp ce 22,8% dintre ei cred că îi sărăcesc, în timp ce 12,3% nu răspund/nu știu.

Preț și calitate?

Potrivit sondajului, majoritatea respondenților (71,5%) e de părere că supermarketurile comercializează produse mai ieftine decât magazinele mici sau decât piețele, iar 84,1% spun că în supermarketuri se găsesc mai multe produse la prețuri reduse decât în alte magazine.

De asemenea, 65,9% dintre respondenți cred că produsele alimentare românești sunt mai bune calitativ decât cele străine, 27% sunt de părere că acestea sunt comparabile calitativ, în timp ce doar 4,6% spun că cele românești sunt mai proaste. Un procent de 39,7% dintre români spun că produsele alimentare românești sunt la fel de scumpe ca cele străine, iar 28,8% consideră că produsele autohtone sunt chiar mai scumpe.

Conform sondajului, 44,3% sunt de părere că supermarketurile ajută producătorii locali, în timp ce 41,5% cred că nu îi ajută iar 14,3% nu au încă o părere.

În fine, potrivit studiului, 45,6% dintre respondenți spun că reducerea TVA la alimente  s-a reflectat în scăderea prețurilor în supermarketuri, în timp ce doar 26,1% sunt de părere că  micile magazine au redus prețurile din același motiv.

Cadrul legislativ

Măsura închiderii supermarketurilor în weekend nu este apreciată de populație, cei mai mulți (52,6%) considerând că aceasta ar avea ca efect creșterea cheltuielilor pentru cumpărături, pe de-o parte, și pierderea unor locuri de muncă (54,8%) pe de altă parte. În plus, vor avea de suferit și producătorii de alimente perisabile, susțin 61,4% dintre respondenți, precum și firmele de transport (57,1%). 20,2% dintre intervievați merg la cumpărături în weekend pentru alimente, produse de igienă și de curățenie a casei, față de 5% care cumpără de la magazinele mici iar 11,9% din piețe.

În cazul în care supermarketurile s-ar închide în weekend, cei mai mulți (45,2%) declară că ar cumpăra din același loc în timpul săptămânii și doar 20,7% s-ar orienta către magazinele mici iar 6,1% către piețe.

69,3% dintre cei care au răspuns cred că autoritățile nu trebuie să intervină în reglementarea programului de funcționare al supermarketurilor, în timp ce 20,5% cred că da iar 10,2% nu știu/ nu răspund, în contextul în care 89,9% dintre respondenți apreciază drept „convenabil” actualul orar.

În egală măsură, cei mai mulți dintre români (75,2%) resping ideea relocării supermarketurilor în afara orașelor, măsură care ar genera dificultăți în aprovizionarea populației, iar la capitolul siguranță alimentară, 57,3% dintre respondenți consideră că supermarketurile vând produse sănătoase și în termenul de valabilitate (71,3%).

În studiul realizat prin intervievarea la domiciliu a 1.220 de persoane cu un grad de eroare de ± 2,8% nu apar și opinii asupra recentei inițiative legislative votate în Senat, conform căreia magazinele moderne vor fi obligate (dacă legea trece și de Camera Deputaților) să vândă produse alimentare, fructe și legume românești în proporție de 51%, din cauza faptului că s-a petrecut recent.

Oricum, posibila lege a stârnit discuții aprinse, deși poate fi pusă în practică cu ușoare perfecționări. Interesant e că există multe opinii asupra a ceea ce înseamnă „produs românesc”. Astfel, 36% spun că produs românesc este cel făcut după o rețetă românească, 26,6% spun că orice produs care se fabrică în România, indiferent de originea ingredientelor, de nume și de brand, 21,6% consideră că produsul românesc este cel tradițional, iar pentru 12,9%, produsul românesc este cel care are un nume românesc.

sursa-http://www.businesscover.ro/