Experiment la Teatrul Nottara – Laboratorul de Teatru DENS

Proiectul este un mini – festival, iniţiat de Oleg Loevski, regizor şi producător de teatru din Rusia. Oferă posibilitatea punerii în scenă a trei spectacole, contra cronometru, în condiţii de producţie improvizate.

Ideea lui Loevski

Scopul acestui laborator este acela de a-i scoate pe actori din zona de confort, oferindu-le provocarea unui spectacol dens, construit sub presiunea timpului şi cu mijloace improvizate. Asadar, pe scurt, trei echipe de actori, vor lucra intensiv trei texte contemporane, cu trei regizori straini.

Prima etapă – repetiţiile

În prima zi (anume după-amiaza zilei de 4 iulie) actorii primesc de la regizori textele, repetiţiile începând imediat, simultan cu prima lectură. Urmează 5 zile de repetiţii intense, în diferite spaţii din Teatrul Nottara (scena mare, foaier parter şi sala de lectură de la etajul 1) şi cu posibilitatea alegerii altor spaţii neconvenţionale din Bucureşti. Scenografia se alege ad-hoc, folosindu-se costume şi elemente de decor din depozitele teatrului.

A doua etapă – spectacolele

Cele trei spectacole vor fi prezentate publicului pe scena Teatrului de Artă, în zilele de 9 iulie (două reprezentaţii) şi 10 iulie (o reprezentaţie). Publicul, format din aceiaşi spectatori prezenţi la toate cele trei reprezentaţii,  va alege, prin vot, unul dintre cele trei spectacole, pentru a intra în repertoriul teatrului Nottara, în stagiunea viitoare.

Publicul – juriu

Latura competiţională a festivalului este astfel, nu doar o motivaţie în plus pentru actori, dar şi un gest de recunoaştere şi respect pentru publicul fidel al teatrului.

Teatrul încheie un contract cu regizorul spectacolului câștigător, oferindu-i şansa de a realiza o producție pe scena Teatrului Nottara, în următoarea stagiune.

Regizorii

  • Andreas Raicov-Mertz şi Ekaterina Raicova Mertz

Andreas Raicov-Mertz (de origine bavareză) şirusoaica Ekaterina Raicova Mertz s-au cunoscut în 2011, la Perm, “fief-ul” teatrului –laborator condus de Loevski , unde sunt atraşi de ani de zile tineri profesionişti din teatrele lumii. Împreună, cei doi şi-au construit un portofoliu de producţii inedite, premiate la competiţiile de profil din Rusia.

  • Alessandra Giuntini

De origine italiană, Alessandra Giuntini (34 de ani) este o regizoare născută din experienţele de scenă ca actriţă. A studiat arta dramatică la St. Petersburg, unde a şi debutat în filmul Sankt Petersburg (2013), iar în prezent face parte din grupul de lucru al lui Oleg Loevski, cu formulele sale de teatru experimental.

  • Evghenia Bercovici

La cei 31 de ani ai săi, tânăra actriţă şi regizoare a participat deja la realizarea mai multor producţii clasice, dar şi a unor proiecte de teatru experimental.Dintre care, cel mai incitant a fost laboratorul de regie, marca Loevski , desfăşurat anul trecut la Sverdlovsk, unde au fost montate fragmente din tragediile lui Shakespeare.

•      Programare spectacole: 9 iulie (două dintre spectacole – cu cate o reprezentatie), 10 iulie (al treilea spectacol)

•      Sala de reprezentaţie: Teatrul de Artă

oleg loevski 2

Loevski este un vizionar. Şi unul dintre cei mai influenţi producători de teatru din Rusia. Iniţiator al unor serii de ateliere şi seminarii (desfăşurate pe harta Rusiei şi a lumii), destinate pe de o parte să promoveze dramaturgia contemporană, iar pe de alta să formuleze, folosindu-se de creativitatea  tinerilor, direcţii şi spaţii disruptive, în teatrul actual. Este iconoclast prin vocaţie, nu doar prin conectare, la spiritul vremii. Şi-a început cariera sfidând comunismul, cu plete sfidătoare de hippie şi câştigând reputaţie ca dramaturg, scenarist, regizor, critic de teatru. Este preşedinte al Asociației Internaționale a Teatrelor pentru Copii si Tineret, director adjunct al Teatrului pentru Tineret din Ekaterinburg, laureat cu premii esenţiale, printre care şi premiul internaţional Diaghilev.

„Avem nenumărate motive să fim invidioşi. Cel mai frecvent este luxul comunicării; tânjim să cunoaştem personal pe toată lumea şi să aflăm tot ce se petrece în teatru. Un astfel de festival ne oferă șansa rară de a-i vedea pe colegii de teatru din locurile cele mai îndepărtate ale Rusiei, alături de cele mai renumite personalităţi de la noi şi din străinătate”, explică Oleg Loevsky, director artistic al Festivalului de Teatru All-Russian Real

„De ce consider că acest festival este unul dintre cele mai bune festivaluri de teatru? Pentru că este inventat cu gândul de a aduna la un loc comunitatea regizorilor şi a-i pune să vorbească între ei despre profesia asta. Nu despre nevoile de zi cu zi ale vieţii, nu despre drepturi de autor, ci numai şi numai despre profesie. Sunt convins că un regizor are nevoie de dialog. Nu doar pentru a mai învăţa ceva nou – pentru că învăţătura este un proces constant, al experienţei. Dar, prin dialog, poţi înţelege ce funcţionează şi ce nu, în propriul tău spectacol, poţi descoperi perspective diferite prin care să îţi priveşti munca, din exterior”, povesteşte Boris Milgram, director al Festivalului de Teatru All-Russian Real