Bucurestii Vechi si Noi

„Marile serate muzicale ale Bucureștiului” la final

10 iulie 2017 Bucurestii Vechi Si Noi Semnalari Culturale

Cea de-a treia ediție a festivalului „Marile serate muzicale ale Bucureștiului” s-a încheiat în forță duminică, 9 iulie, la Ateneul Român cu un concert dedicat muzicii europene. Ultima serată a debutat cu școala franceză – două creații ale compozitorilor Camille Saint-Saëns și Francis Poulenc, în interpretarea flautistei Luisa Sello, acompaniată la pian de Michel Bourdoncle din Franța. Una dintre cele mai apreciate artiste instrumentiste de astăzi, dovadă în acest sens fiind colaborările sale cu mari orchestre ale lumii, Orchestra Teatro alla Scala din Milano, Filarmonica din Viena, Orchestra de Cameră din Salzburg, pentru a enumera doar câteva, Luisa Sello a oferit publicului de la Ateneul Român sunete miraculoase, rodul unei tehnici speciale, demnă de invidiat.

Duetul alcătuit din marele violoncelist Anton Niculescu și pianistul Andrei Licareț a propus spectatorilor lucrări semnate de creatori ruși de factură romantică, Glazunov și Ceaikovski, la care s-a adăugat cadrilul din opera „Nu numai dragostea” de Rodion Șcedrin, compoziție superbă dotată cu un umor muzical subtil la adresa folclorului rus, redat impecabil de către interpreți.

Concertul de duminică a continuat cu un adevărat duel al violoniștilor. Mario Hossen a interpretat două lucrări extrem de dificile ale lui Niccolò Paganini, reprezentant al școlii muzicale italiene, acompaniat la pian de Michel Bourdoncle. Cunoscut pe plan internațional ca unul dintre cei mai talentați interpreți ai muzicii lui Paganini, cu o virtuozitate ieșită din comun și o tehnică ireproșabilă, Mario Hossen mai are un atu: o prezență scenică de excepție. În afară de faptul că seamănă puțin cu însuși Paganini, ceea ce ne-a făcut pe mulți să credem că însuși compozitorul s-a coborât din ceruri ca să ne cânte, este, atunci când interpretează, jovial, destins, zâmbitor, calități care, asociate cu muzica pe care o produce oferă spectatorilor un prilej și mai mare de încântare.

Cel de-al doilea mare violonist al serii, japonezul Takashi Shimizu a abordat și el o lucrare care necesită multă tehnică, fantezia „Carmen” de Pablo de Sarasate, cu aceeași măiestrie ca și colegul său Mario Hossen. În plus, ne-a introdus în spațiul sonor al unuia dintre cei mai apreciați creatori de operă din zorii apariției acestui gen, Christoph Willibald Gluck, prin „Melodie” de Fritz Kreisler, adaptare a unei teme compusă de acesta.

Seara ultimei zile de festival „Marile serate muzicale ale Bucureștiului” s-a încheiat cu unul dintre cele mai frumoase cvintete compuse vreodată, creație a marelui compozitor Antonín Dvořák: Cvintetul cu pian nr.2 op.81. A fost o experiență unică datorită celor cinci interpreți, Mario Hossen și Florian Murtaza la vioară, Marian Movileanu la violă, Anton Niculescu – violoncel, Michel Bourdoncle – pian. Deși nu formează împreună un cvintet concertant, formația fiind alcătuită din soliști, cei cinci, după doar câteva sesiuni de repetiții, au reușit să formeze un ansamblu compact, să găsească o armonie perfectă, lucru care se întâlnește rar în lumea muzicii. Trecerile elegante între intensitățile diferite din partitură, de la piano la forte și înapoi, preluarea naturală a temei de la un instrument la altul și un tempo susținut, executarea la perfecție a pasajelor de virtuozitate și capacitatea de a îndeplini fiecare indicație a compozitorului cu ușurință și implicare sunt calități care l-ar fi făcut mândru pe Dvořák însuși. Un cvintet care a sunat cât o orchestră simfonică și a avut impactul unei lucrări simfonice! Numai marii artiști sunt capabili de o asemenea performanță, iar ediția aceasta a festivalului „Marile serate muzicale ale Bucureștiului” a dovedit din plin că a avut parte de mari artiști.

A treia ediție a festivalului „Marile serate muzicale ale Bucureștiului”, manifestare organizată de Opera Comică pentru Copii în perioada 1-9 iulie a fost alcătuită din evenimente pentru toate gusturile și pentru diferite tipuri de public. Primele zile au fost destinate în special copiilor prin seria de matinee și întâlniri cu artiștii și mai ales prin concertul „Muzica desenelor animate” în interpretarea soliștilor și orchestrei Operei Comice. A urmat un eveniment special, „Piazzolla by Night”, care a avut parte de un invitat de seamă, Klaudiusz Baran, considerat cel mai mare interpret la bandoneon de astăzi, instrumentul care l-a consacrat pe Piazzolla. Primele două seri la Ateneul Român au însemnat redescoperirea unor compozitori mai puțin cunoscuți, dar și o reluare a unor lucrări clasice, seri încărcate de emoția provocată de interpretarea de mare clasă a soliștilor. Ultima seară, după cum povesteam mai devreme, a fost una plină de virtuozitate și energie, rodul muncii și talentului unor interpreți geniali.

Astfel, vara aceasta, Opera Comică pentru Copii a reușit să strângă în sălile festivalului două mii de iubitori ai muzicii de calitate, care s-au bucurat de la mic la mare de bijuterii muzicale interpretate de artiști de talie internațională, iar de pe acum, cea de-a patra ediție promite noi experiențe de neuitat.

Iulia Toea Mureșan

Foto: Ileana Szasz, ViraFilms

[addtoany]
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2017 . Designed by: Livedesign