Bucurestii Vechi si Noi

Parcul Gării a ajuns unul dintre cele mai infecte locuri din București, o toaletă publică între 2 clădiri emblematice: Gara de Nord și Ministerul Transporturilor.

13 iulie 2017 [Raiden] Bucurestii noi

Ilinca Macarie, Consilier Local Sector1, din partea USR anunță că Parcul Gării de Nord va fi amenajat de către Primăria Sectorului 1, după ce proiectul USR a fost votat în Consiliul Local al Sectorului 1 .

E o veste execentă. Parcul Gării a ajuns unul dintre cele mai infecte locuri din București, o toaletă publică între 2 clădiri emblematice: Gara de Nord și Ministerul Transporturilor. Parcul a fost amenajat în 1960, după ce au fost finalizate blocurile de pe str. Gării de Nord și b-dul Dinicu Golescu, care-l bordează. Proiectul e din anii ’30, de când s-a început construcția Ministerului Transporturilor (inițial Palatul CFR), finalizat abia în anii ’50 din cauza războiului.

USR spune că parcul va fi readus la viață prin „refacerea compoziției sale originale, în concordanță cu statutul său, ca parte integrantă din ansamblul Gării de Nord, clasată monument de arhitectură”, dar în același timp adaugă că „propune reamenajarea parcului în grădina publică pentru a dispune de un acces controlat si dotări corespunzătoare (mobilier urban, iluminare, spaţii plantate, locuri de joacă), in urma unui concurs de arhitectură peisagistică”.

Una e să refaci amenajarea inițială, alta e să reamenajezi complet. Parcul ăsta a fost gândit ca o esplanadă pentru Ministerul Transporturilor, pentru a accentua monumentalitatea clădirii. Ca atare, pe configurația inițială, nu includea acopaci, ci doar iarbă și flori. Regimul comunist a amplasat în centru o placă comemorativă a evenimentelor de la Atelierele CFR Grivița din 16 februarie 1933. Atunci, o grevă a muncitorilor s-a transformat într-o revoltă și a dus la ciocniri între lucrătorii de cale ferată și jandarmi.

Refacerea amenajării inițiale trebuie să pună în valoare și placa comemorativă, distrusă după 1989 de „anticomuniști” și refăcută ulterior. Istoria se asumă, nu se ascunde. Dacă se aglomerează parcul cu mobilier urban în exces și se fac locuri de joacă colorate și kitschoase, dispare tot efectul esplanadei. De-asta concursul de amenajare trebuie să aibă un brief extrem de clar.

Deși nu e în administrarea Primăriei Sectorului 1, ci a Ministerului Transporturilor, ce ne facem cu Gara de Nord? Principala gară a capitalei nu a arătat niciodată mai jalnic. E prăfuită, jegoasă, disfuncțională și per total extrem de neprietenoasă cu călătorii, o rușine. Gara trebuie igienizată, eficientizată și restaurată urgent, altfel degeaba se amenajează parcul din fața ei.

foto: Parcul Gării de Nord, cca. 1970

[addtoany]
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2017 . Designed by: Livedesign