Bucurestii Vechi si Noi

Seară de nuevo tango la Opera Comică pentru Copii

07 iulie 2017 Bucurestii Vechi Si Noi Semnalari Culturale

Opera Comică pentru Copii a oferit joi, 6 iulie, un eveniment special în cadrul Festivalului „Marile serate muzicale ale Bucureștiului”: „Piazzolla by night”. Cu această ocazie, teatrul a dovedit încă o dată că, deși este singura instituție de spectacol din lume dedicată exclusiv copiilor, își deschide brațele și către alte tipuri de public și capătă treptat importanță pe plan internațional.

La lăsarea serii, sala Operei Comice pentru Copii s-a transformat într-un club de tango din Buenos Aires, spectatorii au călătorit în Argentina anilor ’50 și s-au lăsat purtați de acordurile inedite și incitante ale genului tango nuevo. A fost un prilej de a asculta fragmente celebre din creația compozitorului Ástor Pantaleón Piazzolla, dar și de a întâlni doi muzicieni extraordinari, polonezul Klaudiusz Baran, maestru al bandoneonului și violonistul Mario Hossen, al cărui talent a cucerit Europa.

Unii muzicologi, care preferă ceea ce numim muzica clasică, ar putea afirma că tangourile lui Piazzolla reprezintă doar o adaptare a tradiției genului, ceea ce l-ar scoate pe compozitor din galeria marilor creatori. Această idee l-a transformat pe Piazzolla, de-a lungul timpului, într-un autor controversat. Muzicalitatea sa specială, care îmbină elemente clasice cu sonorități de jazz, utilizarea complexă a contrapunctului (suprapunerea a două melodii diferite), fără teama de disonanțe, folosirea instrumentelor la capacitate maximă, toate aceste aspecte contrazic orice posibilă excludere a lui Piazzolla din contextul muzicii clasice contemporane vremii în care a trăit.

Acompaniat de tineri artiști români, deja în afirmare pe plan național și internațional, Cezar Knihinschi (contrabas), Laurențiu Mara (chitară), Ana-Maria Negrea (pian), Klaudiusz Baran a controlat cu măiestrie și pasiune bandoneonul, instrument muzical din familia mai cunoscutului acordeon, promovat de însuși Piazzolla. Un instrument dificil de supus, bandoneonul a fost mânuit cu mare finețe de către Klaudiusz Baran, care a reușit să obțină nenumărate nuanțe și mai ales un piano extrem de sensibil. La performanța deosebită a acestui artist, care a readus pe scenă prin interpretare personalitatea lui Piazzolla, identificându-se aproape complet cu muzica acestuia, s-a adăugat prezența violonistului Mario Hossen.  Un sunet curat și expresiv, care a trecut ușor peste toate dificultățile de interpretare construite de Piazzolla, stăpânirea tuturor caracteristicilor viorii și posibilitatea de a-i oferi sunetului culoarea potrivită sunt doar câteva dintre calitățile acestui interpret care a oferit energie, forță concertului.

Nu în ultimul rând capacitatea de sincronizare a ansamblului, virtuozitatea acestuia pe muzica lui Piazzolla, ce pare ascultătorului adesea o improvizație datorită elementelor de jazz a provocat un val de emoție în sală, mai ales pe pasajele rapide, desprinse parcă din coloana sonoră a unui film de acțiune. Un moment special al concertului a fost și interpretarea violoncelistului Mirel Iancovici, acompaniat de pianistul olandez Jeroen Riemsdijk.

„Piazzolla by night”, propunere a maestrului violoncelist Anton Niculescu, directorul festivalului „Marile serate muzicale ale Bucureștiului”, a reprezentat pentru cei care au asistat la concert o întâlnire fascinantă cu o muzică creată parcă dintr-o altă perspectivă, interpretată cu o pasiune fără limite, cu o implicare totală a interpreților la nivel psihic și chiar fizic. Astfel, în sala mare a Operei Comice pentru Copii s-a dezlănțuit o forță aparte, creată din ritm și combinații inedite de sunete, răsplătită de public cu ropote de aplauze și ovații, pentru un concert care a îndeplinit toate rigorile interpretative ale unui creator de renume, Astor Piazzolla.

Iulia Toea Mureșan

Foto: Adi Tudose, ViraFilms

[addtoany]
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2017 . Designed by: Livedesign