Bucurestii Vechi si Noi

Deschidere magică de stagiune la Opera Comică pentru Copii

12 septembrie 2017 Bucurestii Vechi Si Noi Semnalari Culturale

Vacanța s-a terminat și copiii se întorc la joacă în grădinițe, pe băncile școlii sau la Opera Comică, singurul teatru muzical destinat lor. Opera Comică pentru Copii i-a primit ca de obicei cu brațele deschise la primul spectacol din stagiunea 2017/2018, sâmbătă, 9 septembrie, de la ora 17.00. Nici n-au pătruns bine pe ușile larg deschise ale teatrului, că micii spectatori și adulții care-i însoțeau s-au trezit într-o pădure magică, amenajată de teatru la fiecare reprezentație a spectacolului de operă „Flautul fermecat”. Au cercetat desigur acest spațiu magic și au făcut fotografii, apoi au intrat în sală să-i cunoască pe eroii operei „Flautul fermecat” de Wolfgang Amadeus Mozart, una dintre cele mai frumoase lucrări muzicale compuse vreodată.

Spectacolul „Flautul fermecat”, creație a regizorului Cristian Mihăilescu, cu ajutorul scenografei Viorica Petrovici și al coregrafului Cătălin Caracaș are toate ingredientele unui basm cu zâne și conține toată magia de care poate fi capabilă arta teatrului. Astfel, în spectacol se folosesc efecte impresionante de lumini și proiecții, scena rotativă numită turnantă, costume colorate și cu scânteieri de cristal. Povestea este simplă, iar mesajele ei sunt menite să pătrundă până în adâncul sufletului oricărui tip de spectator.

Sâmbătă, pe scenă l-am văzut pe Prințul Tamino (tenorul Gjerji Mani) scăpat de un balaur de către supusele Reginei Nopții. Aceasta (soprana Rodica Anghelescu) pretinde că preotul Sarastro (bas-baritonul Daniel Pascariu) i-ar fi răpit fiica, frumoasa Pamina (soprana Raluca Oprea). Desigur că prințul va pleca să o salveze, ajutat de spirite bune sub formă de copii și de o ființă jumătate om-jumătate pasăre, Papageno, care își caută și el marea iubire. Ei ajung la templul lui Sarastro, unde sunt înconjurați de animale sălbatice, interpretate de balerini ai Operei Comice, fiare care se dovedesc a fi mai degrabă simpatice decât înfiorătoare și care fac cunoștință și cu spectatorii. În continuare, descoperim însă că Pamina nu este prizoniera lui Sarastro, ci a lui Monostatos (tenorul Valentin Racoveanu), care vrea să o ia de soție cu forța. Și, ca în orice poveste care se termină cu bine, după grele încercări la care Tamino se lasă supus ca să fie demn de mâna fetei, regatul luminii, stăpânit de Sarastro, va învinge forțele întunericului.

Opera lui Wolfgang Amadeus Mozart, de fapt un singspiel (gen precursor al operetei) a fost transformată din punct de vedere muzical și ca text la Opera Comică special pentru copii și tineri. Având în vedere că Mozart a fost membru al masoneriei, se pare că lucrarea conține mesaje și simboluri din această zonă, de aceea regizorii accentuează adesea aceste aspecte în pofida unor idei simple, dar mult mai valoroase, asupra cărora s-a concentrat regizorul Cristian Mihăilescu. În acest fel, spectatorii, mai ales cei mici, rețin cu ajutorul poveștii de la Opera Comică idei esențiale pentru educația lor: minciuna va fi mereu pedepsită, pentru a obține ceva trebuie răbdare și reținere, curajul înseamnă și stăruință, iar adevărul, binele și frumosul trebuie întotdeauna să învingă.

Bineînțeles că la Opera Comică nu trebuie să lipsească dintr-un spectacol și accentele de umor. Ele au fost asigurate sâmbătă de Papageno (baritonul Fang Shuang) și de iubita lui, Papagena (soprana Oana Șerban) prin celebra scenă în care ea, fiind transformată într-o bătrânică, îl convinge să o ia de soție, iar după ce acesta acceptă este preschimbată într-o frumoasă femeie – pasăre. Acest fragment a fost completat de spectatori sâmbătă, când copiii, întrebați dacă sunt de acord ca Papageno să se însoare cu bătrânica, au răspuns majoritar „nu!”.  Poate cel mai frumos moment al spectacolului este apariția puilor de pasăre, viitorii copii ai celor doi, papaghenuții. Sunt micii balerini pregătiți de profesoara Jaqueline Bratu la studioul de balet pentru copii „Jaqueline”. Un alt personaj comic este Monostatos, care caricaturizează un personaj negativ desprins parcă din desenele animate de azi, completat de doamnele Reginei Nopții, trei zâne înarmate cu sulițe și pregătite mereu de luptă.

Muzică clasică redată cu pasiune de mica orchestră a teatrului (sub bagheta dirijorului Gheorghe Iliuță), personaje simpatice în costume de vis, decoruri practice și impresionante, toate aceste vrăjitorii pe care numai arta le poate oferi fac parte din magia spectacolului „Flautul fermecat” de la Opera Comică pentru Copii. El reprezintă o incursiune într-o lume misterioasă și fascinantă pentru orice spectator, deoarece fiecare desprinde din această poveste muzicală, spusă cu sinceritate și credință de către realizatori și interpreți, mesaje limpezi, care pot părea simple, dar simplitatea lor nu le scade din valoare.

Iulia Toea Mureșan

Foto: Irina Epifan

 

[addtoany]
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2017 . Designed by: Livedesign