Bucurestii Vechi si Noi

[Interviu] De vorbă cu dirijorul Răzvan Apetrei despre „Bastien și Bastienne”

14 septembrie 2017 Bucurestii Vechi Si Noi Semnalari Culturale

Dirijorul Răzvan Apetrei vorbește despre opera „Bastien și Bastienne”, creația unui copil, pentru copii. Ce a făcut Mozart la numai 12 ani este „genial și sfânt”.

Ați adaptat, în limba română, libretul operei „Bastien și Bastienne”. Ați intervenit și din punct de vedere muzical? Dacă da, care au fost aceste intervenții?

„Din păcate nu există nici o ediție tipărită în limba română, ci doar câteva notații cu creionul în exemplarele care se regăsesc în biblioteca Universității Naționale de Muzică din București. Pornind de la acestea și cercetând cu mare atenție varianta originală în limba germană, precum și variante în limba engleză sau franceză, am încercat să adaptez textul în limba română la viziunea regizorală a spectacolului.”

„Din punct de vedere muzical, ceea ce a scris Mozart este genial și „sfânt”, deci nu aș fi avut cum să îndrăznesc să îl „corectez” pe marele creator vienez. Respectul meu pentru acest compozitor nu cunoaște margini. Intervențiile mele asupra textului muzical s-au rezumat la selectarea variantei optime de realizare a frazării (acolo unde partitura lasă loc la interpretări), a arcușelor, a ornamentelor etc., dar toate aceste opțiuni au fost în permanență racordate la intențiile compozitorului și la stilul epocii.”

„De asemenea, am optat pentru includerea recitativelor, care de cele mai multe ori sunt omise din interpretarea operei, fiind înlocuite cu pasaje vorbite. Consider că recitativele au un rol important, atât din punct de vedere tonal, cât și dramaturgic.”

Care sunt, din punctul dumneavoastră de vedere, principalele calități ale acestei opere?

„Această operă se remarcă în primul rând prin genialitatea construcției muzicale. Este remarcabil cum un copil de 12 ani, vârsta pe care o avea Mozart când a scris această operă, a reușit să aibă o asemenea coerență și ingeniozitate creatoare.”

„Apoi este vorba de actualitatea subiectului operei, dovadă stând ușurința cu care am putut realiza aducerea în zilele noastre a acțiunii operei.”

În ce mod credeți că muzica acestei opere îi va atrage pe copii?

„În primul rând, spectacolul pe care noi îl propunem este creația unui copil, adresată copiilor. Copiii se vor regăsi în tipologia personajelor acestei opere, fiind vorba despre o poveste juvenilă de dragoste, care se petrece undeva la pragul trecerii dintre copilărie și maturitate a protagoniștilor. Putem spune chiar că acest spectacol surprinde un drum inițiatic.”

„Muzica genială, interpretarea remarcabilă a membrilor distribuției, surprinzătoarea viziune regizorală, care înglobează această oscilare între realitate și vis, mesajul educativ de promovare a lecturii care se desprinde din acest spectacol, suplețea și versatilitatea viziunii scenografice, spectaculozitatea proiecțiilor video sunt doar câteva coordonate care cred eu că vor face din acest spectacol o experiență de neuitat pentru publicul de toate vârstele și în special pentru copii.”

„Am bucuria și onoarea să colaborez pentru acest spectacol cu unii dintre cei mai talentați și promițători tineri cântăreți români ai momentului. Cu unii dintre ei am mai colaborat, cu ceilalți a fost o experiență nouă și încântătoare. Fiind cu toții tineri, la început de carieră, cred că am avut fiecare dintre noi multe de învățat unii de la ceilalți și, mai presus de toate, am avut ocazia să aducem la viață o muzică superbă. Ce poate fi mai frumos?”

Ce credeți că l-a inspirat pe micul Mozart atunci când a compus această operă?

„Istoria consemnează faptul că opera Bastien și Batienne a fost scrisă de Mozart la comandă și este de fapt o parodie la adresa unei opere franceze compusă de marele scriitor și filosof Jean Jacques Rousseau, care se pare că avea și preocupări muzicale. Muzica operei este inspirată din stilurile francez și german și din temele celebre care erau la modă în perioada respectivă. De asemenea, se pot identifica și influențe ale muzicii baroce, fapt ce conferă acestei opere o sonoritate specială.”

Vă atrage perspectiva de a vă dedica în calitate de dirijor muzicii de operă?

„De ceva vreme, pentru mine a devenit clar faptul că preocupările mele dirijorale se vor canaliza, cu prioritate, către muzica de operă și balet. În plus, doresc să promovez și să sprijin noua generație de intepreți care vrea să se specializeze în aceste genuri muzicale. Acesta este dezideratul căruia vreau să îi dedic întreaga mea carieră și viață și motivul principal pentru care am creat compania independentă Opera Clandestina.”

Ce alte lucrări de operă ale lui Mozart credeți că ar putea fi adaptate pentru copii?

„Am observat cu bucurie că în repertoriul Operei Comice pentru Copii se află deja o multitudine de opere mozartiene. Îmi vin în minte acum două lucrări mai puțin cunoscute ale lui Mozart, care ar merita o readucere la viață, precum opera Piatra filosofală (sau Insula fermecată), în acest caz putând fi speculată regizoral o parafrază a lumii vrăjitorilor și vrăjilor din seria Harry Potter, atât de apreciată astăzi de copii sau baletul Le petit riens (Micile nimicuri) o muzică extrem de încântătoare, care ar putea fi o mare sursă de inspirație pentru o viziune coregrafică adaptată copiilor.

Iulia Toea Mureșan

[addtoany]
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2017 . Designed by: Livedesign