Bucurestii Vechi si Noi

Cum modelăm viitorul copiilor noștri?

17 august 2018 Dumitru Alexandru Filimon A-mestecate

Fiecare copil dispune de toate resursele necesare schimbării și suportul de bază al acestei schimbări este chiar el însuși

 

Treptat, în România, dezvoltarea personală a început să câstige teren în mentalitatea românilor. Tinerii sunt mult mai deschiși spre cunoașterea de sine, spre introspecție, spre autoanaliză, față de generațiile din urmă. Interesul lor crescut pentru dezvoltarea personală, este generat de schimbările care au avut loc în societate și educație. Într-un interviu cu psihologul și psihoterapeutul Florentina Negrescu am abordat această dinamică a schimbării și cum anume modelează ea viitorul copiilor noștri.

 

  1. Cât de importante și necesare sunt cursurile de dezvoltare personală și consiliere vocațională în contextul școlii românești de astăzi?

 

De-a lungul timpului, lucrând foarte mult cu copiii și adolescenții, am observat importanța pe care cursurile de dezvoltare personală, cât și cele de consiliere vocațională o au în dezvoltarea acestora.

Prin intermediul acestor cursuri, aceștia au posibilitatea să afle mai multe despre propria persoană, despre ceea ce îi definește ca persoane independente, care le este sistemul de valori și credințe și ce pot face pentru a schimba ceva din comportamnetul sau modul lor de gândire, atunci când simt că acesta nu îi definește.

Consilierea vocațională este un proces de explorare foarte important în viața unui adolescent, un proces prin care adolescenții la terminarea liceului au nevoie să-și cunoască resursele personale și abilitățile, astfel încât, să se poata orienta către acele specializări universitare care să corespundă profilului de personalitate, pentru a își putea dezvolta abilitățiile specifice.

Procesul de consiliere vocațională este un proces complex care începe cu autocunoașterea și continuă cu descoperirea resurselor proprii, care, pe lângă aceste două axe principale, investighează și ariile de comunicare, de informare asupra ofertei educative și profesionale, de gestionare a timpului, de însușire a procesului de luare a deciziilor și stabilirii de obiective, de evaluare a rezultatelor unei acțiuni.

Pentru cei care parcurg întregul proces vocational avantajul este acela că vor fi în măsură să ia decizii de alegere a traseului educativ și apoi profesional în mod conștient, ținând cont de propriile nevoi și resurse fără a se lăsa influențați de cei din afără ( fie ei familie, prieteni, profesori etc.).

 

Să crești și să te dezvolți echilibrat în ziua de astăzi, poate fi uneori o  provocare

 

  1. Cât de receptivi, deschiși, sunt copiii la aceste cursuri și la ce rezultate ați ajuns în prezent?

Constat, de la an la an, că sunt din ce în ce mai interesați de acest proces, numit generic, dezvoltare personală. Să crești și să te dezvolți echilibrat în ziua de astăzi, poate fi uneori o  provocare. Copiii și adolescenții din ziua de azi se confruntă, în special, cu dificultăți de relaționare cu ceilalți: părinți, profesori, frați, surori sau prieteni. De multe ori, copiii (iar adolescenții în special), se simt sufocați și împovărați de teme, meditații, sarcini de rezolvat în familie etc. Au senzația că toată lumea vrea ceva de la ei, se simt uneori depășiți și, în plus, faptul de a face parte dintr-o familie vine la pachet, pe lângă drepturi, și cu o serie de obligații. Astfel, copiii pot acumula frustrări, furie, tensiuni interioare pe care nu știu să le gestioneze singuri în mod adecvat. De aici, apare necesitatea de a deveni conștienți de nevoile lor, care sunt diferite de ale familiei, și de a învăṭa modalități de identificare a resurselor de care fiecare dintre ei dispune. Starea de bine depinde de alegerile pe care fiecare le face, iar dacă vorbim de copii, chiar și de adolescenți, ei nu sunt obișnuiți să decidă singuri și, mai ales, nu au exercițiul asumării alegerilor făcute. De aceea, procesul cunoscut generic sub denumirea de dezvoltare personală este foarte important și îi ajută să învețe să se cunoască mai bine, oferindu-le în același timp mijloacele necesare pentru o comunicare eficientă, o bună relaționare și colaborare cu ceilalți în scopul atingerii obiectivelor personale.

Fiecare este unic, însă cu toții trăim într-o intercondiționare continuă, iar a învăța să te cunoști mai bine, să știi cine ești  cu adevărat, ce vrei și ce resurse interioare ai pentru a obține ceea ce vrei, este o necesitate vitală. Cursul de dezvoltare personală tocmai asta urmărește!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Oricine se poate schimba dacă își doreste acest lucru și poate îmbunătăți acele aspecte personale de care nu e mulṭumit. Fiecare copil dispune de toate resursele necesare schimbării și suportul de bază al acestei schimbări este chiar el însuși. Prin exerciții special concepute, fiecare copil sau adolescent își identifică și clarifică sistemul de valori, își dezvoltă inteligența emoțională, spontaneitatea, empatia și învață să se exprime autentic, cu alte cuvinte, să fie el însuși.

În ceea ce privește rezultatele acestea se văd cel mai bine în evoluția copiilor, în feed-back-urile pozitive pe care le primesc atât de la ei, cât și de la părinți.

 

  1. De ce ați ales să țineți aceste cursuri? Implică tot o chemare vocațională concentrată pe cei tineri?

 

Dintotdeauna mi-am dorit să lucrez cu copiii, indiferent de vârsta lor. Fundaṭia Dan Voiculescu s-a arătat deschisă proiectului meu de cursuri de dezvoltare personală și așa a început colaborarea mea cu ei. Este un proiect drag mie și care îmi aduce mari satisfacții interioare. Și nu numai eu simt asta, ci și copiii care vin la cursurile mele: unii dintre ei urmează cursul mai mulṭi ani pentru că au înțeles că dezvoltarea personală este un proces pe care niciodată nu-l finalizezi complet. Și, alături de ei, și eu învăț și descopăr lucruri noi pe care să le aplic mai departe în munca mea.

 

Dezvoltarea personală este un proces continuu indiferent de vârstă!

 

  1. Care a fost cea mai mare bucurie, satisfacție pe care ați trăit-o la cursuri alături de cei tineri?

La un moment dat, în cadrul modulului de autocunoaștere am folosit art terapia cu un grup de adolescenți. Au fost foarte intrigați când le-am spus ce trebuie să facă și nu înțelegeau cum adică să-și imagineze că sunt un obiect din șifonier. Pe urmă au intrat în joc și li s-a părut amuzant să fie o bluză sau un pantof și să stea în poziții care să imite așezarea obiectului în dulap. Foarte interesant a fost însă feedback-ul după efectuarea exercițiului, ilustrând astfel foarte clar puterea exercițiilor creative în descoperirea sinelui. Au ieșit la iveală atât de multe lucruri încât a fost necesar să stăm peste timpul rezervat în mod obișnuit cursului și nimeni nu a realizat cât de târziu se făcuse.

Pentru că procesul de dezvoltare personală este unul de durată, exercițiile sunt astfel concepute încât să permită angrenarea în proces chiar și a celor mai reticenți participanți, iar faptul că se folosesc multe instrumente creative (desen, metafora, colajul, art terapia) detensionează atmosfera și facilitează schimbarea. Dezvoltarea personală este un proces continuu indiferent de vârstă!

 

  1. S-a înțeles în România ideea de ”dezvoltare personală” sau încă întâmpinăm reticențe vizibile din partea unor segmente ale populației?

Da. În general, în România ultimilor 20 de ani s-au produs schimbări în atitudinea părinților față de întregul proces de educare și creștere a copiilor și, implicit și percepția copiilor asupra dezvoltării lor emoționale, cognitive și fizice. Există părinți care iau foarte în serios ”meseria de părinte” și care se dedică cu multă dragoste copiilor lor fiind mult mai deschiși și mai preocupați de starea de bine a copilului lor. Aceasta  implică inclusiv încurajarea copiilor să participe la cursuri care să le dezvolte creativitatea, să îi ajute să se înțeleagă și  să se cunoască mai bine pe ei și pe cei din jur.

Pe tot parcursul vieții mai înveți ceva despre tine și mai schimbi ceva în așa fel încât să fii cea mai bună variantă a ta în fiecare moment al vieții. Părinții din ziua de azi au înțeles acest lucru și asta se poate observa  în preocuparea lor nu numai de a-și trimite copiii la cursuri de dezvoltare personală, ci și de a se interesa de progresele copiilor.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Evident că întotdeauna este loc de mai bine, dar haideți să vedem partea bună a lucrurilor, adică faptul că:

– își înscriu copiii ( fie elevi de gimnaziu/liceu, fie preșcolari) la cursuri de dezvoltare personală;

– își sprijină copiii atunci când aceștia le cer ajutorul;

– participă la cursuri de parenting.

 

Florentina Negrescu este psiholog, consilier psihologic si psihoterapeut format în psihoterapie integrativă și psihoterapie experiențială, practitioner în NLP, formator și trainer. Ea este membră a Colegiului Psihologilor din România, a Institutului Român de Psihoterapie Integrativă, a Societății de Psihoterapie Experiențială din România și a Federației Române de Psihoterapie. Mai multe detalii se găsesc pe site-ul personal: https://consilieresipsihoterapie.wordpress.com/despre/

 

 

[addtoany]
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2018 . Designed by: Livedesign