Bucurestii Vechi si Noi

Ce tramvaie, de unde și pe câți bani vrea să cumpere PMB

18 decembrie 2018 Bucurestii Vechi Si Noi Bucurestii noi

Licitația pentru cele 100 de tramvaie a fost lansată pe 11 decembrie!

Așa cum anunța primarul general Gabriela Firea, Primăria Municipiului București (PMB) a lansat, pe data de 11 decembrie, procedura de achiziție publică pentru cumpărarea a 100 de tramvaie, în valoare de 845 de milioane de lei, adică 190 de milioane de euro. Este, așa cum sublinia edilul șef al Capitalei, un pas important către punerea în aplicare a Planului de Mobilitate Urbană Durabilă București-Ilfov 2016-2030. Este, totodată, o veste bună că tramvaiele reprezintă un mijloc de transport de mare capacitate și nepoluant, iar, pe de altă parte, parcul de tramvaie al STB/RATB se află într-o avansată stare de uzură, din punct de vedere tehnic și moral. Că să folosim un eufemism …

Astra Arad nu poate participa la licitația Bucureștiului…

Este, însă, o veste mai puțin îmbucurătoare în ceea ce privește unicul producător autohton de tramvaie, Astra Vagoane Călători Arad, care construiește tramvaie după patente Siemens. Acest producător autohton nu poate să ia parte la licitație, pentru că nu îndeplinește condițiile din caietul de sarcini publicat de către PMB pe SICAP/SEAP.

Conform acestui anunț de pe SICAP, o cerință obligatorie a PMB, cu privire la afacerile pe care le derulează un potențial ofertant, este aceea ca “media cifrei de afaceri anuale pe ultimii 3 ani (2015, 2016, 2017) să fie de minim de 280.000.000 lei”. De asemenea, ofertantul trebuie să depună documente din care să reiasă că a livrat/furnizat produse similare cu cele care fac obiectul achiziției, la nivelul unuia sau mai multor contracte în valoare cumulată de minim 28.000.000 lei, cu indicarea datelor și a beneficiarilor publici sau privaţi.

Acest criteriu obligatoriu descalifică din start Astra, care a avut o perioadă destul de slabă, în ultimii ani, când nu prea a avut de lucru, înregistrând și pierderi. Potrivit datelor publice de la Registrul Comerțului, Astra a avut cifre de afaceri de 40, 60, respectiv 90 de milioane lei, în 2017, 2016, 2015. În niciun an, nu a depășit 280 de milioane lei, cât cere caietul de sarcini al PMB, numai pentru a putea participa la licitația de tramvaie.

Chiar și în perioada sa bună, adică anii 2013, 2014, 2015, când compania rula mai mulți bani, având contracte la export pentru livrarea de trenuri în Brazilia și Cehia, doar într-un singur an Astra a avut afaceri de peste 280 de milioane de lei – 2014. De altfel, STB, fostă RATB, dispune de o uzină proprie de reparații, URAC, care ar putea construi până la 19 tramvaie pe an. Dar despre producerea de tramvaie la URAC nu am mai auzit nimic din 2016.

Cine poate participa la licitația PMB și care este diferența de preț față de tramvaiele arădene…

Așadar, potrivit cerințelor din caietul de sarcini, la licitația lansată de către PMB nu se pot înscrie decât marii producători recunoscuți internațional, cum sunt Alstom, Siemens, Bombardier, Skoda, CAF. Aceștia fabrică, însă, tramvaie mult mai scumpe decât Astra, care ar putea livra tramvaie la un preț de 1,3 – 1,4 milioane euro pe unitate, față de 1,9 milioane euro, cât este dispusă PMB să ofere pentru un tramvai. Așadar, o diferență de circa o jumătate de milion de euro în favoarea tramvaielor arădene.

Prețul la care ar putea vinde Astra reiese din licitațiile la care compania arădeană, a participat recent. Astfel, la Galați, arădenii au și câștigat un contract pentru 18 tramvaie. Astra va mai livra tramvaie și pentru Timișoara și Cluj – Napoca.

PMB vrea 4 tramvaie pe lună …

Potrivit anunțului de licitație al PMB, contractul ar urma să aibă o durată de 37 de luni și nu va fi împărţit în loturi. Achiziția tramvaielor va fi asigurată din fonduri bugetare, deși primarul general Gabriela Firea a anunțat, în repetate rânduri, că achiziția tramvaielor se va face din fonduri europene nerambursabile.

Câştigătorul licitaţiei ar urma să livreze primul tramvai în maxim nouă luni de la semnarea contractului. De asemenea, în maxim trei luni de la semnarea contractului, compania care va livra tramvaiele va fi obligată să realizeze omologarea de tip a tramvaiului cap de serie, pe cheltuiala sa. Dacă în termen de 12 luni, ofertantul nu va realiza omologarea, atunci PMB va avea posibilitatea să rezilieze contractul.

Tramvaiele vor fi folosite pe traseele 1, 10, 21, 25, 32, 40, 41 și 55. Acestea vor avea sistem integrat de IT care va număra călătorii, supraveghere video, internet wi-fi, sistem de informare audio-vizuală a călătorilor, precum și infotainment. Persoanele cu dizabilităţi vor avea două locuri special amenajate.

Caietul de sarcini al licitației prevede următorul calendar de livrare: primul tramvai va fi furnizat în luna a 12-a de la semnarea contractului, apoi câte patru vehicule pe lună până la finalizarea contractului. Oferta trebuie să conțină cinci variante de design și toate tramvaiele vor fi fabricate de același producător sub aceeaşi marcă.

Ce fel de tramvaie vrea să cumpere PMB …

Tramvaiele trebuie să aibă 36 de metri, podeaua coborâtă integral și cinci uși duble. Contractul include, de asemenea, piesele de schimb, consumabilele, serviciile de punere în funcțiune, servicii de întreţinere, service și remedierea defecţiunilor pe perioada garanţiei. Totodată, câştigătorul va asigura și școlarizarea personalului care va opera tramvaiele.

Punctajul după care vor fi departajați participanții la licitație valorizează, pe lângă preț, alte criterii, tehnice, printre care raportul masă total/masă utilă, zgomotul în mers/la staționare, energia electrică recuperată, disponibilitatea imediată de livrare.

sursa-bucurestifm.ro

[addtoany]
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2019 . Designed by: Livedesign