Bucurestii Vechi si Noi

Ziua Națională a marelui sculptor Constantin Brâncuși la Teatrul Țăndărică

23 februarie 2019 Georgiana Păun A-mestecate, Semnalari Culturale

Niște tineri înființează un ONG care are ca scop recuperarea Cumințeniei Pământului. S.C.O.B. își propune să aducă în fața iubitorilor de artă și nu numai adevăruri istorice legate de Brâncuși și opera sa. Cu ajutorul donațiilor strânse de la privitori, speră ei, sculptura va rămâne în Patrimoniul cultural național.

Guvernul României și Ministerul Culturii au lansat oficial în luna mai a anului 2016 campania  “Brâncuși e al meu”, cu scopul de a cumpăra opera lui Constantin Brâncuși “Cumințenia Pământului”. Timp de 4 luni, prin intermediul brancusiealmeu.ro, cetățenii au putut face donații pentru a susține achiziția sculpturii-tezaur. Guvernul a alocat 5 milioane de euro, restul de 6 milioane trebuind colectate din contribuții voluntare. La încheierea campaniei, în data de 30 septembrie, suma totală strânsă din donații a fost în valoare de 1.273.668 euro.

Se vede că băieții și-au făcut temele înainte. Alex este responsabil cu muzica, iar Eugeniu este speaker. Un speaker extrem de pasionat, de dedicat, de înflăcărat, chiar. El este responsabil cu expunerea faptelor istorice. Povestește despre începuturile carierei lui Brâncuși, despre felul în care Bustul lui Carol Davila, una dintre operele sale, a fost respins de către consiliu, sculptorul primind, la final, doar jumătate din suma promisă. Și despre cum a hotărât să plece la Paris pe jos.

Ar fi fost o muncă ușoară, dar ca de prostituată, care mi-ar fi adus cei câțiva bani cât îmi trebuiau ca să-mi plătesc un bilet de drum de fier până la Paris. Dar ceva care se înnăscuse în mine și pe care simțeam că crește, an de an și de câțiva în rând, a izbucnit năvalnic și nu am mai putut răbda. Am făcut stânga-mprejur, fără nici un salut militar spre marea panică și spaimă a doctorului Gerota, de față… și dus am fost, pomenind de mama lor. (Brâncuși)

Drumul din București spre Paris l-a dus mai întâi prin Hobița, unde și-a luat rămas bun de la mama sa. Și-a continuat drumul, oprindu-se în Viena pentru o perioadă, timp în care a lucrat la un atelier ca decorator de mobilier. În Viena a început să viziteze muzee cu opere de artă inaccesibile în România. Aici a făcut cunoștință cu sculpturile egiptene care i-au influențat opera mai târziu în viață. (Tinerețea lui Brâncuși, V.G. Paleologul)

 Alex îl acompaniază pe Eugeniu cu piese reprezentative pentru momentele povestite de cel din urmă. Folclor, muzică ușoară, rock din toate vremurile se pot auzi cu Alex la butoane. Uneori, muzica e dată prea tare, alteori Eugeniu se fâstâcește, momente create, desigur, intenționat de către cei doi actori, pentru a smulge și râsetele publicului. Și le iese.

Dar stai! Se deschide ușa și… Pășește însuși Brâncuși!

Are loc, apoi, un soi de interviu între el și Eugeniu. Tânărul încearcă să smulgă ceva informații din viața personală, de altfel controversată a marelui sculptor: Maestre, dar femeile?

Se spune despre Brâncuși că a avut mai multe relații cu femei celebre, printre care binecunoscuta cântăreață Maria Tănase. De altfel, nu prea îi rezistau farmecelor femeile cu care intra în contact.

Ne povestește Brâncuși, aici George Simian, cum i-a fost respinsă propunerea de a lăsa moștenire României opera sa, respectiv 200 de lucrări, împreună cu atelierul său din Paris.

Și nu poți să nu te întrebi cum de ajungem să cinstim artiști abia după ce nu mai sunt, după ce îi umilim, după ce îi înstrăinăm.

Cele 45 de minute petrecute la Țăndărică în compania celor 3 actori au fost ca o lecție de istorie foarte plăcută. Istoria expusă astfel, relaxat, prin joc, prin exemplificare, are impact mai mare decât cea tradițională, învățată în școli. A fost un moment interactiv, în care publicul a fost părtaș la poveste, implicat direct, nu doar martor.

Cred că astfel de momente trebuie văzute de către tineri, elevi, studenți, dar și de către adulți, pentru că sunt momente care au ca scop trezirea conștiinței colective. Sunt momente povestite într-o manieră comică, pe înțelesul tuturor, cu o morală puternică. Avem mare nevoie de astfel de momente educative!

 

Pentru mai multe detalii aici.

[addtoany]
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2019 . Designed by: Livedesign