Bucurestii Vechi si Noi

O zi devastatoare pentru București, prima în care capitala a fost bombardată de Aliați în al Doilea Război Mondial.

09 aprilie 2019 [Raiden] Bucurestii vechi

[BOMBARDAMENTE] 4 aprilie 1944 a fost o zi devastatoare pentru București, prima în care capitala a fost bombardată de Aliați în al Doilea Război Mondial. La acel moment, România era în alianță cu puterile Axei (Germania Nazistă și Italia Fascistă). Statele Unite ale Americii au debutat atacul asupra Bucureștiului, obiectivul era distrugerea infrastructurii orașului, în principal a căilor ferate, a unor obiective industriale și a centrelor de putere/decizie.

► ATACUL. Peste 350 de avioane americane de tip B-62 Liberator lansează un raid aerian asupra Bucureștilor, dar și asupra unei zone din Ploiești. Pe 4 aprilie 1944, la ora locală 13:45, 177 de aparate lovesc, de la 6500-7000 metri înălțime, rețeaua feroviară a capitalei și estul orașului. Sunt grav avariate Gara de Nord, Atelierele CFR Grivița și Triajul, iar Uzinele Malaxa (actuale Faur-Republica), unde se produceau locomotive și armament, sunt și ele ținte. Cartierele Grivița și Regie sunt bombardate colateral. Pe la ora 12:00 avusese loc o simulare de alarmă aeriană, așa că oamenii erau încă pe străzi. Se înregistrează peste 2900 morți. Antiaeriana românească, dar și cea germană, doboară 150 de avioane americane. Se vehiculează numărul aviatorilor americani căzuți prizonieri în raiduri: 2000.

► GARA DE NORD. Practic poarta principală a orașului, a fost una dintre țintele esențiale stabilite de Aliați. Distrugerea gării principale a Bucureștiului însemna în mare parte izolarea orașului și întreruperea alimentării cu combustibil, bunuri de consum etc. Clădirea gării fusese extinsă la începutul anilor ’30 în principal înspre b-dul Dinicu Golescu (porticul cu coloane și turnul cu ceas) concomitent cu refacerea fațadei și supraetajarea corpului de protocol dinpre Piața Gării de Nord, cu Salonul Regal de Recepție. A fost avariat major corpul sălilor de bilete și al sălilor de așteptare dar a fost lovit și turnul cu ceas. Ansamblul a fost reparat după război,a fost extins numărul de linii și au fost supraetajate unele corpuri de clădire.

► CARTIERUL GRIVIȚA. Alături de zona Regie, victimă colaterală a bombardamentelor, din cauza proximității față de Gara de Nord și de Atelierele CFR Grivița (unde se produceau vagoane). Imediat după război, locul multor imobile avariate apoi demolate a fost lăsat viran deoarece nu existau resurse pentru construirea de clădiri noi. Bulevardele principale – Dinicu Golescu, Calea Griviței și șoseaua Basarab (azi b-dul Nicolae Titulescu) – au fost refăcute în anii ’60, respectiv anii ’70-’80 (Titulescu), placate cu blocuri construite pe locul caselor bombardate în război. În spatele blocurilor se mai găsesc totuși clădiri din configurația veche a zonei.

Bombardamente aliate au mai urmat pe 15 aprilie 1944 (tot SUA), 7 mai 1944 (SUA + Marea Britanie), 9 iunie 1944 (SUA + Marea Britanie), 14 iulie 1944 (Uniunea Sovietică), 22, 28, 31 iulie 1944 (SUA).

Fotografiile provin dintr-o mapă aflată la Arhivele Naționale, ștampilată cu roșu „STRICT SECRET”, destinată șefilor Marelui Stat Major în care fuseseră atent aranjate pe câteva pagini, cu descriere dedesubt, localizare etc.

[addtoany]
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2019 . Designed by: Livedesign