Bucurestii Vechi si Noi

INTERVIU SABINA CHIRILĂ: ,,Copiii sunt minunaţi, privesc spectacolul ca pe o lume fantastică, o lume de poveste”.

08 noiembrie 2019 Bucurestii Vechi Si Noi Semnalari Culturale

 Sabina Chirilă face parte de mai bine de 10 ani din echipa de balet a Operei Comice pentru Copii.  Ȋn tot acest timp a jucat în numeroase spectacole precum: ,,Fetiţa cu Chibrituri”, ,,Don Quijote”, ,,Sunetul Muzicii”,  ,,Alice în Ţara Minunilor”, ,,Prinţ şi Cerşetor”, ,,Lumea Păpuşilor”, ,,Cenuşăreasa”, ,,O noapte la Veneţia”. Ȋn luna decembrie o puteţi admira în  minunatul spectacol ,,Spărgătorul de Nuci”. Vă invit până atunci să decoperiţi o mică parte din povestea ei de viaţă.

Spune-mi,te rog, prima amintire pe care o ai legată de balet.

Având în vedere că am început să merg la cursuri de balet la vârsta de 4 ani și jumătate, amintirile mele de atunci sunt cumva amestecate. Am acum în minte, totuși, o sală a Operei Naționale, mulți copii pregătindu-se de curs alături de părinți și pe mama trăgându-mă de păr în dorința de a-mi face un coc perfect pentru balet așa cum ne cerea doamna profesoară.  

Care a fost cea mai importantă lecţie pe care ai învățat-o până acum datorită baletului?

Sunt foarte multe lucruri pe care le-am descoperit prin dans, atât despre mine cât și despre oameni și viață în general. O să aleg totuși o sintagmă care se folosește foarte des la repetiții: „Scoate-o la capăt și mori după!”. În traducere liberă să dai tot ce ai mai bun, să îți pui ultima picătură de energie pentru pasiunea ta, pentru că ai timp, altădată, să te relaxezi. 

De-a lungul vremii ai avut ocazia de-a juca în multe spectacole. Cu toate acestea ai putea să-mi spui un rol anume care a avut asupra ta un impact puternic?

Fetița cu chibrituri este rolul care mă emoționează doar gândindu-mă la el. Deși nu pare, sunt o persoană foarte sensibilă cu atât mai mult când este vorba despre suferință. Fetița cu chibrituri din spectacolul montat la Opera Comică pentru Copii nu are un destin tragic, dar bunica ei este luată de lângă ea, ajunge singură pe străzi în mijlocul iernii, fără niciun ban. Cu toate acestea, alături de oameni, reușeste să se bucure de momentele simple precum un vals sau o cină, lucruri care pentru noi, cei din ziua de azi, sunt atât de banale că nici nu ne mai atrag atenția. Am încercat să îmi asum toate aceste neajunsuri, dar și bucuria de a fi înconjurat de oameni, să le simt înăuntrul meu pentru ca mai apoi să le pot transimte publicului. Este poate singurul meu rol care obligă la schimbări bruște de stare, fetița are momente de suferință, de spaimă, de fericire, de uimire. Îl consider un rol complex și îl dansez cu tot sufletul.Care sunt fricile sau temerile unui artist atunci când ajunge pe scenă în faţa publicului?

Sunt o mulțime de temeri care învăluie un artist înaintea oricărui spectacol: emoțiile foarte puternice care te pot deconcentra, elemente tehnice complicate, accidente legate de costum, coafură, partener, decor, lipsa energiei, timpul scurt de respiro dintre momente, podeaua…cred ca pot să continui 10 minute. Temerile nu încetează niciodată să apară însă, cu experiență, ele se controlează și se depășesc. Este necesară prezența de spirit.

Au trecut mai bine de 10 ani de când ai păşit pentru prima dată pe scena Operei Comice. Care au fost motivele ce te-au îndemnat să dansezi pentru copii?

Da, a trecut foarte mult timp. Colaborarea mea cu Opera Comică a început ca o modalitate în care să dobândesc experiență, însă nu după mult timp, mi-am dat seama că este locul în care îmi doresc să rămân. Copiii sunt minunați, ochii lor sunt critici, dar foarte sinceri, asimilează cu foarte mare ușurință arta, dar mai ales privesc spectacolul ca pe o lume fantastică, o lume de poveste și până la urmă asta trebuie să fie un spectacol pentru copii, o lume magică. Mie îmi plac și copiii și magia.

Care este atmosfera în culisele Operei Comice pentru Copii înainte de începerea unui spectacol?

De obicei este multă agitație, balerinii se încălzesc cu puțin timp înainte de începerea spectacolului așa că în ultimele minute punem la punct detalii precum costume, machiaj, recuzită, poantele și ultimele sfaturi din partea maeștrilor de repetiții. Înainte de deschiderea cortinei, scena este plină pentru că fiecare își repetă elemente care aduc temerile de care vorbeam mai devreme. Dar în ultimul minut, când am auzit ultimul jingle, se lasă liniștea și fiecare intră în cochilia lui de concentrare. 

Ai vreun ritual anume înainte de începerea spectacolului?

Nu. Nu cred în ritualuri sau superstiții. Cred că zecile de ore petrecute în sala de repetiții sunt un „ritual” înainte de spectacol. Dacă ești sigur pe ceea ce ai de făcut, intri în pielea personajului și dansezi cu sufletul nu ai nevoie decât de concentrare înainte de a păși pe scenă. 

După absolvirea liceului de coregrafie ,,Floria Capsali” ai urmat cursurile Facultăţii de Jurnalism. Ce te-a făcut să continui să profesezi ca balerină şi să nu alegi o carieră în domeniul pe care l-ai studiat la facultate?

Nicio clipă nu m-am gândit să renunț la dans. Am ales să studiez Publicitate, în primul rând pentru că mă pasiona în liceu și încă privesc reclame de plăcere. În al doilea rând pentru că profesia de balerină este una foarte scurtă și mi-am dorit să pot face și altceva, mi-am dorit noi perspective. Deși nu am profesat imediat după terminarea studiilor, specializarea mea mi-a adus un loc în echipa de Comunicare a OCC, pentru care sunt foarte recunoscătoare. Este un department dinamic, în permanentă căutare de idei noi și plin de campanii deosebite. Mă ocup de coordonarea și promovarea Magazinului OCC, deci se poate spune că profesez și în domeniul pe care l-am studiat. Nu am făcut o alegere între un domeniu și celălalt pentru că le pot face în același timp. 

Din această toamnă te putem întâlni nu numai pe scena Operei Comice pentru Copii sau la Magazinul OCC, dar şi la Atelierele Micului Artist. Cum te simţi în noua postură, aceea de profesoară de dans contemporan?

Am mai ținut cursuri în cadrul unor evenimente însă pe durate mai scurte. Îmi place foarte mult să predau, îmi place să îi ajut pe cei mici să descopere ce lucruri minunate pot face cu corpul lor prin mișcare. De asemenea, faptul că în fiecare săptămână petrecem o oră în care descoperim mișcări noi, dansăm, improvizăm, ne testăm încrederea în ceilalți, ne descoperim capacitatea de a apărea în fața unui public, consolidează o relație de prietenie între mine și cursanți. Au foarte multă iubire pe care mi-o transmit, iar eu nu pot decât să o primesc cu brațele deschise. 

Ce sfaturi le dai celor mici la cursuri?

Cred că cel mai important este să aibă încredere în ei, să fie convinși că pot ajunge unde visează. Încerc să mențin o atmosferă destinsă, îi încurajez să pună întrebări, să vină cu idei, să improvizeze, să danseze liber, fără nicio regulă. Deși dansul contemporan este bazat pe rigoare, la fel ca baletul clasic, oferă totuși posibilitatea de eliberare. Sfatul meu este să fie liberi!

Acum doi ani de zile, chiar de ziua ta de naştere, pe scena sălii UnderGrant a OCC-ului a avut loc premierea spectacolului Underground Tango, a cărui semnătură coregrafică ţi-a aparţinut. Cum ai perceput toată acea nouă experienţă?

A fost o experiență deosebită, care îmi va rămâne întotdeauna în minte. Este primul spectacol pe care l-am creat. Aș putea descrie acea perioadă ca fiind un haos de idei, dorințe și viziuni. Deși am dansat coregrafii de dans contemporan bazate pe tango, tehnica dansului contemporan nu seamănă cu cea a tangoului argentinian. Astfel, am ajuns să vreau să coregrafiez într-un stil de dans pe care nu îl știam. Acest aspect a fost un impediment în rapiditatea cu care am putut crea mișcările pentru că înainte de a le explica colegilor mei, a trebuit să învăţ eu singură cum se fac. Cu  premiera exact de ziua mea, spectacolul a avut parte de aplauze furtunoase, am văzut lacrimi în ochii colegilor mei cu care am dansat, dar și în ai celor care au venit să privească. A fost un moment special din viața mea.

Dacă ar fi să descrii printr-un singur cuvânt Opera Comică pentru Copii, care ar fi acela?

MAGIE

Interviu realizat de Ana Jega

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[addtoany]
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2019 . Designed by: Livedesign