Bucurestii Vechi si Noi

Inițiativa pentru Muzeul Transportului Bucureștean

07 ianuarie 2020 Bucurestii Vechi Si Noi Bucurestii in istorie, Istorie

Dedicăm acest #TramwayTuesday unui alt vehicul unicat, mai puțin cunoscut publicului larg: primul tramvai de tip V2S-T din seria „Bucur 1”.

Ne întoarcem în anii 90’, când încep primele discuții oficiale în legătură cu modernizarea liniei 41 și transformarea acesteia în „metrou-ușor”. Autoritățile, conștiente că o linie rapidă de tramvai are nevoie și de garnituri noi, dar constrânse de realitatea economică nefavorabilă a bugetului disponibil, decid să opteze pentru un compromis: construirea în regie proprie a unor tramvaie noi cu elemente de caroserie și piese provenite din vagoane vechi Tatra T4R, de care București nu ducea lipsă la momentul respectiv.

În 1998 iese pe poarta Uzinei de Reparații „Atelierele Centrale” (URAC) „eroul” postării noastre – tramvaiul cu număr de parc #3001, primul din seria V2S-T ce avea să se denumească „Bucur 1”. Acesta a fost realizat din piesele provenite de la vagoanele Tatra #3331 și #3394, motiv pentru care noul tramvai a și purtat pentru o scurtă vreme numărul #3394. Din păcate, capacitatea redusă de transport și întârzierea producției au condus la o nouă soluție pentru linia 41: utilizarea de vagoane V3A-93 unidirecționale, modernizate, mai încăpătoare și cu o fiabilitate dovedită din anul 1993.

Următoarele trei unități „Bucur 1” au fost toate, la rândul lor, prototipuri, aducând schimbări majore pentru această serie, însă veți afla poveștile lor în săptămânile ce urmează. Denumirea tehnică “V2S-T” precizează întocmai caracteristicile generale ale tramvaiului: vagon articulat, bidirecțional, provenit dintr-o garnitură Tatra. Printre noutățile tehnice aduse de acest prototip se numără: acționare cu chopper comandat prin microprocesor, frână electrică recuperativă și reostatică, frâne electrohidraulice de tip Hanning & Kahl în două trepte, instalație computerizată de îregistrare si redare a vitezei, cu rol secundar de “cutie neagră” în caz de accident, dar și o caroserie cu tabla de aluminiu lipită pe structura de rezistență și geamuri lipite direct pe caroserie printr-o tehnologie modernă. Ansamblul chopper a fost importat de la CKD TRANKCE Praga, fostul producător cehoslovac al vagoanelor Tatra.

#3001 este retras în primăvara anului 2007, după ce a circulat aproape neîntrerupt timp de 9 ani. Din cauza pieselor greu de găsit, s-a recurs la retragerea prematură a acestuia. În prezent, starea prototipului este acceptabilă, fiind însă înlăturate anumite componente de pe el.

Săptămâna viitoare veți afla istoria următorului prototip din serie, și anume Bucur 1 #3002. Până atunci, ajută-ne să-l vedem pe #3001, alături de celelalte garnituri de importanță istorică, în Muzeul Transportului Bucureștean, semnând petiția:

https://campaniamea.declic.ro/…/petitie-pentru-infiintarea-…

Credit foto:
1) 2) 3) #3001 la lansare, purtând numărul de parc #3394 – poze din arhiva STB
4) #3001 cu puțin timp înainte de retragere – autor Andrei Marian

Sursa pagina de facebook

Inițiativa pentru Muzeul Transportului Bucureștean
[addtoany]
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2020 . Designed by: Livedesign