Bucurestii Vechi si Noi

Inițiativa pentru Muzeul Transportului Bucureștean

04 februarie 2020 Bucurestii Vechi Si Noi Bucurestii in istorie

#TramwayTuesday ajunge astăzi la ultima stație din seria articolelor despre „Bucur 1” și vorbim despre „săgețile albastre” din parcul activ al STB. Nu, nu sunt celebrele tramvaie Rathgeber, provenite din orașul german München, ci sunt tramvaiele autohtone V2A-T, pe care nu aveți cum să le ratați dacă frecventați traseele din vestul capitalei.

După finalizarea tramvaiului „Bucur 1” cu numărul de inventar #3003, primul tramvai de tip V2A-T (simplu articulat, unidirecțional), primăria se declară în sfârșit mulțumită de noul concept, mult mai bine adaptat caracteristicilor rețelei bucureștene, spre deosebire de primele două prototipuri bidirecționale #3001 și #3002 ce acum sunt retrase în depou. Uzina de Reparații „Atelierele Centrale” (URAC) primește astfel undă verde și fondurile necesare continuării seriei Bucur 1.

Suntem în anul 2004, iar pe șinele capitalei iese primul „albăstrel”, vagonul cu numărul de parc #3004. Acesta propune încă o schimbare majoră de design, dar este și primul tramvai fabricat vreodată la URAC care este dotat cu scaune tapițate și rampă pentru persoanele cu dizabilități locomotorii. Rampa poate fi găsită și azi sub treptele vagonului, însă este greu de utilizat, obligând vatmanul să coboare pentru a asista la manevrarea ei, iar conceptul este abandonat. #3004 poate fi numit capul de serie al proiectului „Bucur 1”, întrucât următoarele garnituri fabricate vor fi asemănătoare din punct de vedere tehnic și estetic, însă nu vor avea scaune tapițate.

#3005 iese pe poarta uzinei abia în 2006, concomitent cu primele V3A-CH-PPC (vagoane dublu articulate, dotate cu chopper și podea parțial coborâtă). Capacitatea scăzută a garniturilor Bucur 1, precum și lipsa accesibilității acestora de către toți cetățenii conduc la oprirea proiectului. #3011, ultimul Bucur 1, finalizează testele în vara anului 2008 și încheie oficial proiectul. Astfel, între 1998 și 2008 au fost fabricate 11 tramvaie Bucur 1, dintre care doar 9 pot ieși în prezent pe traseu (#3003-3011).

Deși proiectul Bucur 1 nu a livrat conform așteptărilor, din cenușa acestuia se ridică proiectul V3A-CH-PPC, care a mers „ca uns”. De pe poarta Uzinei a ieșit, în medie, un tramvai CH-PPC pe lună, fiind produse 46 de unități între 2006 și 2010. Începând cu 2010 se fabrică tramvaiele V3A-CA-PPC (acționare în curent alternativ și podea parțial coborâtă), ca o îmbunătățire a proiectului CH-PPC, la bază stând tot design-ul lui Bucur 1.

Foto 1,2,3: Andrei Marian
Foto 4: Nicu Cristi

[addtoany]
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2020 . Designed by: Livedesign