Bucurestii Vechi si Noi

Inițiativa pentru Muzeul Transportului Bucureștean

17 martie 2020 Andrei Slavuteanul Istorie
 

#TrolleyTuesday continuă! Dacă săptămâna trecută am povestit despre inaugurarea primei linii de troleibuz din București, astăzi vorbim despre “vedeta” evenimentului: troleibuzul sovietic tip MTB-82D (МТБ-82Д). Cu numai 5 vehicule (numerotate #601-#605), serviciul de transport cu troleibuzul intră în slujba călătorilor, circulând negreșit până azi.

Produs în serie începând cu 1948, inițial la Uzina Militară nr.82 din Tușino, Moscova, modelul MTB-82D întruchipa standardul troleibuzului în blocul estic. Al 6-lea troleibuz, de data aceasta produs la Engels (ZiU), sosește în 1950, iar întreaga serie este renumerotată: #4001-#4006. Similar cu Moscova, sistemul Bucureștean funcționa la 550 Vcc.

Concomitent, sunt fabricate la Uzinele “23 August” alte două unități (#4007 și #4008) cu patent sovietic, dar echipate de această dată cu electromotoare de 750 Vcc produse la uzina bucureșteană “Klement Gottwald” (ulterior “Dinamo”, respectiv IMEB). Astfel, începând cu 1950, rețeaua bucureșteană trece de la 550 Vcc, la standardul actual de 750 Vcc, primele 6 MTB-82D fiind reechipate pentru compatibilitate.

Se spune că cele 8 exemplare din București nu ar fi prins anul 1960 în circulație, fiind retrase în totalitate. Un exemplu fericit vine din Chișinău, unde un troleibuz original MTB-82D a fost restaurat și este utilizat deseori la festivități și parade. Pentru București însă, este prea târziu.

Merită precizat faptul că troleibuzul din Chișinău a fost inaugurat cu doar trei săptămâni înaintea celui bucureștean, pe 12 octombrie 1949, cu 6 vehicule identice. De altfel, rețelele celor două capitale sunt puternic înfrățite la origine, deși parcursul istoric a fost foarte diferit: Chișinău a rămas dependent de troleibuzele sovietice, în vreme ce București a început imediat construcția propriilor vehicule.

Cât despre Ungaria, dacă în Buda existau troleibuze încă din 1933, în Pesta abia pe 21 decembrie 1949 este inaugurat troleibuzul, tot cu vehicule MTB-82D, în preajma „cinstirii” zilei de naștele a lui Stalin. Alte inaugurări notabile de troleibuz în 1949 au loc în Helsinki, Toulon, Essen, Brno, Arnhem și Postdam. În 1953, și Timișoara primește 5 troleibuze MTB-82D, care sunt casate în 1964.

Episodul nu ar fi fost posibil fără implicarea D-lui Inginer Mihai Bucșan care și-a împărtășit vastele sale cunoștințe tehnico-istorice.

Imaginile 1 și 2: Agerpres (6 noiembrie 1949 și 18 mai 1951, București)
Imaginea 3: Bucureștii Vechi și Noi
Imaginea 4: Глеб Станиславович, transphoto.org (Chișinău)

Sursa>

Inițiativa pentru Muzeul Transportului Bucureștean
[addtoany]
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2020 . Designed by: Livedesign