Depindem de masina?

27 decembrie 2010 Bucurestii Vechi Si Noi A-mestecate

Asemenea tuturor obiectelor de care ne folosim in fiecare zi, automobilul evolueaza sub ochii nostri. La capitolul siguranta s-au facut progrese imense  in ultimul deceniu, care fac din  alegerea automobilului o chestiune de ”viata si de moarte”

Vorbe mari. Ne-am obisnuit déjà cu stirile despre accidente: « Carnagiu pe drumul national cutare… » rasuna alert vocea prezentatoarei TV, cu zbarnaitul infiorator al “utilajelor de descarcerare” pe fundal. Imaginile sunt oribile, “Doamne fereste”, schimbam canalul.

Noi suntem oameni moderni si informati. Citim cu atentie ambalajele alimentelor, ca sa mancam sanatos. Ne ferim de tot felul de materiale si metehne “cancerigene”. Ne punem fesul pe cap. Inchidem LCD-ul de ultima ora, ne luam telefonul cu GPS si ne urcam la volan. Dar suntem oare in siguranta?

Depindem de masina?

Statistica este sumbra. In acest moment, Romania se afla pe primul loc in Uniunea Europeana, in privinta ratei evenimentelor soldate cu morti si raniti grav. In septembrie 2008, Politia Romana anunta ca: in primele 9 luni ale anului, au avut loc cu 1518 mai multe accidente decat in 2007 ; au murit 199 de oameni in plus in aceeasi perioada; au fost raniti grav cu 1670 mai multe persoane. Adica s-au « inregistrat » 7303 accidente, 2094 morti, 6476 raniti grav.  De ce ?! Circula mai multe masini, e adevarat. Dar ce fel de masini ? Tot pentru aceeasi perioada, RAR anunta ca 42% dintre masinile uzate aduse in tara sunt mai vechi de 10 ani. Hmmm… poate ca este o coincidenta… sa vedem ce spun specialistii sigurantei.

EuroNCAP este o asociatie cu sediul la Bruxelles, care cheltuie anual circa 6 milioane de euro pentru a efectua teste de impact cu 30 de vehicule noi. Este cofinantata de FIA, UE, guvernele statelor Germania, Franta, Marea Britanie, Olanda si Suecia si de trei asociatii: International Consumer Research&Testing, ADAC si Association Internationale du Turisme.

 

Scrie in stele

EuroNCAP nu este o organizatie secreta. Pe www.euroncap.com se gasesc toate testele, cu imagini, filme, rezultate, punctaje si explicatii. Cautam ce ne intereseaza.

Uau, BMW Seria 3, ca e la mare cautare! In 1997, era cotata cu o stea ‘jumate, in 2001 a obtinut 4 stele, in 2005 a primit 5 stele.

SAAB – astia au inventat centura de siguranta. In ’97 modelul de gama medie avea tot o stea ‘ jumate, in 2000 urmasul sau a reusit 4 stele, in 2002 noua generatie primea 5 stele.

Continuam cu Renault Laguna. 2 stele ‘jumate in ’97, 5 stele in 2001 (premiera la EuroNCAP!), 5 stele in 2007.

Lista exemplelor e lunga, dar o incheiem cu Opel Vectra: 2 stele ‘jumate in ’97, 3 stele in 2001, 4 stele in 2002, 5 stele primea urmasul sau din 2008.

Revelatia

Daca privesti filmuletul cu impactul BMW-ului Seria 1 din 1997, realizat la mai putin de 60 km/ h, realizezi ca pasagerii din fata sunt la fel de “protejati” ca la aterizarea de pe un tobogán inalt cat blocul. Fara gluma, un impact la 50km/h echivaleaza cu prabusirea de la etajul 3! Intram in detalii. EuroNCAP indica si efectul impactului, pe zone ale corpului, cu diferite culori. Acum cativa ani, schita omuletului era multicolora (cu mult rosu !), pe cand in cazul Lagunei din 2007, de exemplu, totul este verde, cu exceptia tibiei drepte a soferului. Verde inseamna fara leziuni.

Masinile nu sunt doar mai frumoase si mai puternice, sunt si mai sigure. Mult mai sigure. Acum zece ani, industria auto de-abia silabisea notiunile de siguranta devenite comune in prezent. Cu fiecare an cu care ne intoarcem in timp, cumparand un second-hand, riscam mai mult.

Explicatia

In cateva cuvinte, pare simpla. La inceputurile sale, automobilele se construiau cu o structura cat mai rigida cu putinta, in dorinta de a proteja vietile dinauntru. S-au facut pasi marunti, pentru ca si intr-un tanc daca te-ai afla, cand te izbesti in viteza de un alt tanc iti imprastii creierii inauntru. S-a descoperit mai tarziu ca solutia ideala este sacrificarea masinii pentru om, in sensul conceperii intregului automobil, cu toate detaliile sale, ca pe un tot capabil sa amortizeze socul pasagerilor. Ani de munca, sute de teste, zeci de sisteme si de milioane de euro s-au  investit in cercetare pentru acei centimetri care azi fac diferenta intre viata si moarte.

Depindem de masina!

Asadar, poti conduce atent, poti avea noroc, poti avea incredere. Dar daca te trezesti cu « pilotul » si bolidul sau de-a curmezisul in curba, depinzi de masina ta. De alegerea pe care ai facut-o. De multe ori, aceiasi bani ii poti cheltui pe o masina de 7 ani sau pe una noua. E ca o asigurare, pe care o faci sau nu, depinde cat valoreaza pentru tine viata ta si a familiei tale. “Pilotul” era in aceeasi situatie: daca BMW-ul lui din ’97 ar fi avut ESP, poate nu derapa in virajul din fata ta.

Cu totii iubim masinile. Respect pentru SL-ul anilor ’90, pentru Porsche 911 in toate variantele sale din ultimii 30 de ani, pentru Renault 5 si BMW 850, pentru Fiat Uno. Dar locul lor e in muzee sau in garaje. Nu mai avem scuze, suntem oameni moderni si informati. Cand mai prindem cate o frantura de stire oribila, sa o ascultam pana la capat: « … eforturile medicilor de la ambulanta au fost in zadar. Pasagerii celuilalt automobil implicat in accident au scapat ca prin minune ».

“Exista cu adevarat progres atunci cand toata lumea se poate bucura de avantajele unei noi tehnologii »

  Henry Ford

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2020 . Designed by: Livedesign