Obiceiurile internautului autohton: presa online bate comunităţile şi reţelele sociale. Printul, la pământ

21 ianuarie 2011 Business Cover Business Cover
Cea mai eficientă unealtă şi cea mai puternică armă din mâna omului
 Cea mai eficientă unealtă şi cea mai puternică armă din mâna omului .

Internetul poate fi un „animal“ înspăimântător pentru multe departamente de marketing. Şi, atunci, reacţia (ne)firescă e de a trata lucrurile la grămadă, de exemplu să nu fi auzit de altceva decât de „numărul de vizitatori“ sau de „numărul de vizualizări“. Şi să crezi că cea mai bună metodă de a cheltui banii cu marketingul şi reclama online se face în funcţie de aceşti parametri. O greşeală gravă pe care o comit cele mai multe dintre afacerile autohtone (inclusiv multinaţionale). Celelalte, puţine, ştiu însă să aprecieze valoarea statisticilor şi a studiilor demografice.

Internetul e plin de cifre şi statistici şi poate măsura orice, dar sunt puţini cei care ştiu să şi înţeleagă cifrele. Pentru aceştia, iată câteva statistici interesante, puse cap la cap de site-ul de monitorizare Trafic.ro. Indiferent de venituri, aproape 90% dintre internauţii români intră zilnic online, majoritatea de pe computer de tip desktop şi fac acest lucru acasă sau de la serviciu, potrivit valului de iarnă al Studiului Demografic trafic.ro, care a colectat date în perioada 15 noiembrie-15 decembrie.

Internauţii care câştigă bani au în principal venituri de 1.000-1.500 RON (15,65%), 500-800 RON  (12,57%) sau sub 500 RON (11,22%). Venituri între 1.501-2.000 RON au 11,01% dintre respondenţi, în timp ce 10,13% iau 801-1.000 RON. „Cei mai mulţi dintre românii care navighează pe internet nu au venituri (19,10%) şi numai 3,5% au venituri care depăşesc 7.000 RON“, arată studiul Trafic.ro. Ce vă spune asta? Că internetul e dominat de şomeri care taie frunze la câini pe Facebook? Să sperăm că nu aveţi în departamentul de marketing o minte atât de odihnită. Dacă da, puneţi-o să se mai uite o dată la cifre şi procente…

În ceea ce priveşte veniturile pe familie, majoritatea (16,69%) totalizează 2.001-3.000 RON (v-aţi prins acum?), 14,4% câştigă împreună cu familia între 1.501 şi 2.000 RON şi 12,46% au împreună doar 1.001-1.500 RON. Venituri mai mici de 500 lei pe familie se înregistrează în 8,62% din cazuri, în timp ce venituri de peste 10.000 lei apar în 4,14% din cazuri.

[BusinessCover special: informaţii agregate pe categoriile de venituri 1.000 – 2.000 lei]

 

Două treimi dintre internauţii autohtoni (68,66%) folosesc desktopuri pentru a naviga pe internet, 48,21% accesează web-ul de pe laptopuri, în timp ce un număr mult mai mic foloseşte pentru a intra online telefoanele mobile (12,68%) sau PDA-urile (4,07%). De asemenea, pentru a naviga online, majoritatea foloseşte un calculator exclusiv (39,63%) sau îl împarte cu încă o persoană (36,76%), existând însă şi cazuri în care un singur calculator este folosit şi de mai multe alte persoane (circa 23% de alte două). Doar 43 de procente intră pe calculator cu utilizator şi parolă (interesant, nu? – şi asta nu-i nimic, se poate afla, de exemplu, şi ce componente de calculator are respectivul).

Am fi crezut că toată lumea se dă pe net de la muncă, dar uite, că nu-i chiar aşa. Locul preferat pentru accesarea internetului este propria locuinţă (90,72%), de abia după aia vine locul de munca (30,28%). Mai sunt o parte care accesează internetul din mers (8,18%) sau de la şcoală/facultate (6,45%), precum şi din alte locuri cum ar fi de la prieteni, de la internet cafe-uri şamd.

Când navighează online, aproape jumătate (44,25%) dintre internauţii români folosesc un singur browser pentru a accesa paginile web, în timp ce restul folosesc două sau mai multe browsere. Din nou, interesant, procentajul celor care iată, încep „s-o rupă cu tehnologia“, creşte.

Ce se caută online?

Potrivit studiului, internauţii români au intrat online pentru informaţii (89,72%), comunicare / socializare (58,27%) sau încărcat/descărcat fişiere (39,29%). De asemenea, pe internet, se citesc bloguri sau forumuri (36,15%), se urmăresc clipuri şi filmuleţe online (35,35%) sau se joacă jocuri (25,18%), se caută informaţii financiare sau de afaceri (22,32%), se vizionează programe TV (16,19%) sau se derulează alte tipuri de activităţi (2,59%).

Astfel, cele mai vizitate categorii de site-uri sunt ziarele şi revistele (63,93%) (ah, cum dăm noi, cei de la BC, din coadă…!), comunităţile online (Hi5, LinkedIn sau Facebook – 49,92%) şi site-urile cu locuri de muncă (36,53%). Pe locurile următoare în preferinţele internauţilor se află site-urile auto (23,80%),  cele de Internet banking  (23,63%),  comerţ electronic (25,41%), turism (19,76%), cele cu profil imobiliar (11,93%) şi site-uri pentru adulţi (11,69%), precum şi alte tipuri de site-uri, menţionează studiul trafic.ro.

În ceea ce priveşte cele mai căutate informaţii online, pe primul loc se află cele referitoare la medicină, sănătate şi alimentaţie (50,12%), evenimente / ştiri despre România (43,77%), computere, software, IT & Internet (40,31%), dar şi acelea vizând familia şi viaţa de cuplu (39,41%), ştiinţa şi tehnică (35,39%), turismul, călătoriile şi vacanţele (34,92%), copiii şi educaţia lor  (32,80%) sau datele referitoare la bucătărie / reţete culinare (32,22%).

De asemenea, tot online, utilizatorii români de internet se informează şi despre: evenimente culturale, muzică, teatru sau cinema; teste, jocuri, cuvinte încrucişate; modă, cosmetică, frumuseţe şi întreţinere; problemele sociale; economie, finanţe, bănci, curs valutar sau bursă; natură şi mediu; psihologie, paranormal, astrologie şi religie; auto moto; monden; programe şi recomandări TV; concursuri; evenimente sportive; sfaturi / idei pentru casă şi grădină; mică publicitate/ anunţuri; politică; publicitate/reclame.

Internetul a ajuns şi la noi mai tare ca televiziunea sau familia

Să nu ziceţi că BC nu v-a atras atenţia…! Potrivit studiului, în timpul liber cei chestionaţi:

  1. navighează pe internet – 68,68%
  2. se uită la televizor – 65,01%
  3. îşi petrec timpul împreună cu familia – 64,85%
  4. ies cu prietenii – 43,92%),
  5. citesc cărţi – 38,49% (bine că mai avem şi aşa ceva)
  6. ascultă muzică – 35,93% (unde sunt zăpezile de altădată?)
  7. 31,93% se joacă pe calculator (ha! inclusiv jocuri online, desigur…)
  8. merg la cumpărături – 31,14%
  9. merg la cinema, teatru sau concerte – 17,79%
  10. citesc ziare şi reviste – 17,71% (vai de capul colegilor din print)
  11. practică sporturi – 15,61% (vai de capul nostru, al tuturor, poate ne mai scoatem din casă cu sălile polivalente-Udrea?)
  12. ies în cluburi, baruri şi discoteci – 13,22%
  13. ascultă radio – 9,63%
  14. altele – 3,12%

Ok, hai, nu vă aruncaţi de la etaj, vă reamintim că acest clasament se referă la obiceiurile celor care intră pe internet, iar nu toată populaţia face asta (vreo 6-8 milioane, în funcţie de statistici), aşa că acolo presa scrisă, TV-ul sau cârciuma pot fi principalele preocupări în timpul liber. Ei, v-aţi mai înveselit? Întristaţi-vă la loc: cei cu internet sunt cei care contează pentru departamentul dvs. de marketing…

Obiceiuri de consum: cafea măcinată şi vin, la pachet cu card bancar şi internet banking

Electronicele şi gadgeturile media sunt obiecte omniprezente în locuinţele internauţilor români, nelipsite fiind laptopul /desktopul (94,93% – normal, nu?), mobilul (93,98%), televizorul (89,01%) şi frigiderul (88,94%). La acestea se adaugă maşinile automate de spălat rufe (82,70%), mixerele electrice de bucătărie (66,69%), aparatele foto digitale (63,22%), cuptoarele cu microunde (61,54%), telefoanele fixe (61,13%), prăjitoarele de pâine (55,25%), dar şi DVD-uri (53,57%) ori filtre de cafea (51,99%). De asemenea, în foarte multe dintre locuinţele internauţilor români se mai regasesc casetofoane şi CD playere (46,82%), storcătoare de fructe electrice (44,37%), centrale termice de apartament (38,84%), MP3 playere (37,13%), biciclete (36,95%) şi camere video (32,18%).

Obiceiurile internautului autohton: presa online bate comunităţile şi reţelele sociale. Printul, la pământ

 

Atunci când e vorba de consumul de produse în general, internauţii din România preferă cafeaua măcinată (45,88%), laptele dulce (44,06%) şi tabletele de ciocolată (40,79%), beau în mod egal vin (41,03%) şi bere (41,01%) şi folosesc carduri bancare (71,75%) şi Internet banking (23,26%).

Printre produsele alimentare preferate de internauţii români se mai numară şi iaurturile simple (39,78%), mezelurile (36,98%), alte produse lactate (32,77%) şi băuturile răcoritoare (acidulate – 31,50% şi neacidulate – 29,34%).

„Pentru că banii le influenţează toate aspectele vieţii, internauţii români se preocupă şi de propria situaţie financiară, fiind utilizatori de carduri de debit sau credit (71,75%), Internet Banking (23,26%) sau credite  (20,77%). Alte produse din sectorul financiar utilizate de internauţii români sunt asigurarea pentru locuinţă (18,10%), schimbul valutar (17,13%), asigurările CASCO pentru maşini (16,98%) şi asigurările de viaţă (14,77%)“, menţionează autorii studiului.

 

La cumpărături – de unul singur sau împreună cu familia, în funcţie de produse

 

Atunci când e vorba de bunuri de larg consum, jumătate dintre internauţii români (49,42%) decid singuri asupra mărcilor de produse achiziţionate, în timp ce 43% iau decizii împreună cu altcineva.

Situaţia diferă atunci când este vorba de produsele electronice sau electrocasnice, 57,57% luând decizii de achiziţie împreună cu altcineva, în timp ce doar puţin peste o treime dintre respondenţi iau o astfel de decizie singuri. Similar, aproape două treimi (64,5%) dintre internauţii români se consultă cu apropiaţii sau familia când cumpară mobilier şi obiectele de decor, 27,47% luând singuri decizii în ceea ce priveşte aceste obiecte.

Când e vorba de cumpărături, perioada preferată pentru acestea este cea de reduceri, majoritatea respondenţilor declarând ca se informează în legatură cu lucrurile pe care le doresc înainte să le achiziţioneze, deşi recunosc că, uneori, fac achiziţii sub imboldul momentului.

Cei mai mulţi obişnuiesc să nu mai dea atenţie preţului atunci când îşi doresc un produs, dar majoritatea spun că sunt interesaţi de ofertele din magazine şi li se întâmplă uneori să facă achiziţii doar pentru că produsele sunt la promoţie.

Concedii în ţară, cu gândul la achiziţia unei case sau a unei maşini

 

Aproape o treime (29,89%) dintre internauţii români care au luat parte la studiu nu au avut concediu în 2010, iar cei care au reuşit să plece şi-au petrecut vacanţa în România (40,58%), deşi unii au reuşit să meargă şi în alte ţări, precum Italia (8,97%), Bulgaria (6,04%),  Grecia (5,69%), Spania (5,40%), Austria (5,62%), Germania (4,94%), Franţa (4,6%) sau Turcia (3,56%).

În urmatorul an, internauţii români intenţionează să îşi achiziţioneze maşini sau apartamente, să vândă  sau să închirieze locuinţe.

Deşi aproape 45% dintre internauţii români nu au maşină, restul au fie un autoturism, fie mai multe. În ceea ce priveşte locuinţele, mai mult de o treime (40,78%) au propria casă ori locuiesc cu părinţii (38,48%), în timp ce unii (16,64%) stau în case închiriate, iar alţii (2,20%) – la prieteni, rude sau colegi.

Femeile rulz!

 

(Pentru cei care nu ştiu, expresia din titlu e „decupată“ din jocurile online, rulz = rules = fac legea, în engleză). Potrivit studiului trafic.ro. dominante pe internet sunt în continuare femeile (53,35%). Din punct de vedere al stării civile, 51% dintre internauţi sunt căsătoriţi sau locuiesc cu partenerul, 41,16% sunt necăsătoriţi în timp ce restul sunt divorţaţi sau văduvi.

Potrivit datelor Studiului demografic trafic.ro, majoritatea internauţilor care au participat la studiu au fie 40-49 de ani (17,14%), fie 20-24 de ani (16,83%), următoarele cele mai active categorii de utilizatori de internet fiind cele ale persoanelor de 30-34 de ani (14,54%),  25-29 de ani (12,72%), 50-59 de ani (10,3%) şi 34-39 de ani (10%). Mai puţin prezente online sunt grupele de vârstă 18-19 ani (6,1%), 14-17 ani (4,75%), sub 14 ani (4,07%) şi peste 60 de ani (3,56%).

Ca nivel al educaţiei, majoritatea internauţilor au absolvit facultatea (33,78%), liceul (27,22%) sau studii postuniversitare (15,27%). Restul utilizatorilor de internet au studii liceale, profesionale sau complementare, gimnaziale sau nu au studiat deloc. Din punctul de vedere al categoriilor profesionale, cei mai mulţi utilizatori de internet sunt studenţi (17,89%), specialişti salariaţi cu studii superioare (15,92%) sau cu muncă de birou (13,94%), persoane care practică profesiuni liberale (9,31%) şi casnici (8,62%).

Răspunsurile studiului au fost colectate de la utilizatori din România (91,39%), Moldova (3,77%), dar şi din Italia, Spania, Statele Unite, Germania, Canada, Franţa, Marea Britanie ori din alte ţări. Regiunile cele mai prezente online sunt Bucureşti (21,41%), Cluj (4,99%), Iaşi (4,87%), Constanţa (4,08%), Timiş (3,91%), Prahova (3,44%), Braşov (3,36%), Galaţi (2,81%), Bacău (2,64%) şi  Suceava (2,50%).

sursa-businesscover.ro

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2020 . Designed by: Livedesign