Atracţia mallului. De ce mizează dezvoltatorii pe retail, când consumul scade

”Să mai rezistăm un an”, pare a fi deviza jucătorilor din imobiliare, care au cam tras targa pe uscat în 2009 şi 2010, chiar dacă în a doua parte a anului trecut lucrurile au mai mişcat, s-au anunţat câteva investiţii (majoritatea malluri) şi s-au încheiat şi ceva tranzacţii, nu multe să nu se supere criza, doar de vreo 300 de milioane de euro în total. Anul acesta va fi, cel mai probabil, al dezvoltatorilor şi proprietarilor de malluri, care deşi se confruntă cu scăderea vânzărilor (prin urmare venituri mai mici din chirii), zâmbesc la gândul extinderii unor retaileri puternici precum Inditex, C&A şi New Yorker sau intrarea altora precum H&M sau Calzedonia care nu numai că vin cu cash, dar vor atrage clientelă şi pentru magazinele din proximitate, ceea ce înseamnă că vor plăti chirii mai mici.

Acestora li se adaugă şi reţeaua de bricolaj Leroy Merlin, dar şi Lidl, care vine să înlocuiască Plus, pe care a cumpărat-o. Pe aceste baze, în Bucureşti se află în construcţie sau a fost anunţată începerea lucrărilor la şase centre comerciale. Cel mai mare, Colosseum, care anul acesta va livra, cel puţin teoretic, parcul de retail, în care va investi 90 de milioane de euro. Recent, irlandezii de la Caelum Development au vorbit despre pornirea lucrărilor la prima fază a ParkLake Plaza din Titan, mall care a fost redesenat pentru adaptarea la vremuri, va avea 70.000 mp închiriabili şi va costa 250 de milioane de euro. Irlandezii negociază pentru o finanţare de 127 milioane de euro, ce ar urma să fie obţinută de la un consorţiu de trei bănci dintre cre una românească.

Proprietarul AFI Cotroceni va începe, declarativ deocamdată un proiect la Laromet, un mall mediu de 30.000 mp închiriabili care va costa circa de 60 milioane de euro, în vreme ce belgienii de la K&S Development, care dezvoltă Electroputere Parc din Craiova, au anunţat că negociază cu un retailer şi un magazin DIY un parteneriat în urma căruia să dezvolte în Colentina un mall de 55.000 mp, a cărui investiţie totală va trece de 100 de milioane de euro, din care mai bine de jumătate o reprezintăî costul terenului, cumpărat foarte scump în perioada de boom a pieţei.

Malluri anunţate în Bucureşti

Alte două malluri, despre care se vorbeşte încă de anul trecut, sunt cel dezvoltat de parteneriatul CD Capital poartners-Benevo pe fosta platformă a fabricii Dacia Textile, de 60.000 mp închiriabili, cu o investiţie de circa 150 milioane de euro, dar şi mallul Pallady Shopping Center care va concura direct (dacă va fi construit) ParkLake Plaza şi va fi dezvoltat de Avrig 35 în parteneriat cu Cascade Group.

Pro şi contra

Aşadar câteva sute de mii de metri pătraţi de spaţii de retail cu investiţii de peste jumătate de miliard de euro, sunt în desfăşurare pe piaţa de retail din Capitală, motivate de expansiunea retailerilor, dar şi de faptul că nu se poate aştepta la nesfârşit. Apoi spaţiul de retail pe cap de locuitor este de doar 411 mp în Bucureşti, la jumătate faţă de Varşovia, dar de aici putem vorbi şi despre venituri şi structura consumului.

Partea neagră a lucrurilor stă în consumul în scădere cu 2%, în inflaţia care mai mult ca sigur va depăşi din nou ţinta de 3,6% a BNR, fiind cifrată în februarie la 7,6%. Afacerile retailerilor au scăzut cu 5,3% în 2010 şi chiar dacă economia va ieşi tehnic din recesiune, bunăstarea nu va cădea din cer, iar creşterea consumului e mai mult decât îndoielnică în următorii ani, în condiţiile în care veniturile reale scad.

Prin urmare în circa doi ani cei 600.000 mp de spaţii de retail din Capitală ar putea deveni 800.000 mp. Întrebarea nu e cine va închiria, pentru că unii vor găsi, mai ales cei din zone unde concurenţa e încă scăzută (precum Titan), ci mai degrabă cine şi ce va cumpăra.

sursa-businesscover.ro