Scrisoarea directorului unei sucursale de asigurari catre Centrala

Referitor la adresa dumneavoastra cu privire la situatia contractelor credite de consum, va comunicam mai jos problemele cu care se confrunta sucursala noastra in activitatea de recuperare a debitelor.
Derularea conventiei de risc financiar cu (BANCA), la nivel judetean, se face intr-un mod greoi. In primul rand, niciodata nu primim informatiile necesare despre restantieri pentru “mica prevenire”. (BANCA) ne trimite direct dosarele de dauna pe care trebuie sa le retransmitem imediat la Centrala. Mai mult, nici macar in intervalul de timp in care dosarele sunt examinate la Bucuresti, de cele mai multe ori nu putem sa-i contactam pe debitori, intrucat nu avem, ca date de contact, decat copiile dupa buletinele sau cartile de identitate ale acestora (nici un numar de telefon pentru ei sau pentru angajatori).
In al doilea rand, unul din motivele cel mai des intalnite pentru care dosarele au fost refuzate de catre (sucursala de asigurari) este ca avizarea de dauna s-a facut cu intarziere (la 4 sau 5 rate restante). Paradoxal, nemultumiti au fost tot reprezentantii (BANCII), desi cunosc faptul ca aceasta situatie este una care indreptateste (sucursala de asigurari) sa refuze un anumit dosar. In cateva randuri, s-a constatat ca fisa de cont este incompleta, insa situatiile respective au fost remediate.
La nivel general (incluzand aici si creditele acordate prin Flanco, Altex etc.), ne confruntam cu urmatoarele probleme:
–    numerele de telefon ale debitorilor sunt fie nealocate sau false, fie apartin unor colegi sau fosti colegi de serviciu, respectiv unor vecini care niciodata nu si-au dat acordul ca numerele lor de telefon sa fie utilizate de catre debitori, ceea ce, de cele mai multe ori, provoaca din partea primilor reactii dintre cele mai neplacute; in cel mai bun caz, numerele de telefon sunt ale unor rude, care nu sunt deloc incantate la ideea de a lua legatura cu debitorii spre a le retransmite mesajele noastre.
–    foarte multi dintre debitori nu mai lucreaza la locurile de munca indicate in borderourile saptamanale cu restantieri; ba mai mult, marea majoritate dintre ei, chiar de o buna perioada de timp! (Aici ne mai intalnim cu reactii dure din partea unor angajatori, care sustin ca au anuntat de nenumarate ori, prin adrese scrise, fie banca, fie (sucursala de asigurari), ca debitorul in cauza nu mai este angajat la firma respectiva.);
–    restantierii nu mai locuiesc la adresa de domiciliu indicata in buletin, respectiv in cartea de identitate. Ne-am confruntat cu situatia in care vecinii ramaneau surprinsi ca suntem in cautarea unui debitor la o adresa ce nu mai era de actualitate de foarte multa vreme (de fapt, multi dintre cei care achizitioneaza bunuri in rate sau reusesc sa obtina un credit de consum profita la maximum si in mod constient de faptul ca adresa din buletin/carte de identitate nu mai este valabila, special pentru a fi cat mai greu gasiti sau pentru a nu fi gasiti deloc);
–    numerele de telefon ale angajatorilor din listele cu restantieri apartin, acum, altor angajatori (sau chiar unor persoane fizice, cazuri in care ne intalnim cu atitudini dintre cele mai ostile, intrucat telefoanele acestora “zbarnaie” intruna), ceea ce face aproape imposibila contactarea debitorilor;
–    in multe cazuri, desi apar pe listele cu restantieri, persoanele in cauza nu au fost niciodata cu intarzieri la plata ratelor, de unde si nemultumirile lor;
–    unii dintre restantierii care au fost contactati de catre noi pe telefoanele mobile isi inregistreaza numarul (sucursalei de asigurari) si nu mai raspund sau resping apelul la o noua incercare de a-i contacta;
–    numerele de telefon ale angajatorilor sunt, de fapt, numere de fax;
–    dintre debitorii care isi achita ratele restante in urma sesizarilor noastre, sunt unii care refuza sa ne ofere informatiile de pe chitante sau sa ni le trimita prin fax, motivand ca, din moment ce sunt inregistrati in calculator la magazin, toate aceste date ar trebui sa circule in mod automat intre magazin, banci si firma de asigurari, si nu sa fie sunati de fiecare in parte;
–    in unele cazuri (putine la numar), debitorii au decedat, iar rudele incearca sa se sustraga continuarii efectuarii platilor;
–    sunt unele unitati din judet care refuza sa ne ofere si cea mai mica informatie despre debitori;
–    unii dintre restantieri locuiesc si lucreaza in alt judet sau sunt plecati in strainatate.

Pentru a preintampina astfel de situatii, Sucursala vine cu urmatoarele propuneri:
–    la acordarea unui credit de consum sau la vanzarea unor bunuri cu efectuarea platii in rate, sa se verifice daca macar numerele de telefon furnizate catre magazin/banca (ar fi de preferat si adresa, dar probabil aceasta operatiune ar necesita prea mult timp) sunt reale, astfel incat sa existe macar o posibilitate de contact a cumparatorului/clientului;
–    sa se verifice daca angajatorul indicat este cel real;
–    furnizarea de catre banci a unor informatii conforme cu realitatea in ceea ce priveste persoanele trecute in borderourile cu restantieri, pentru a nu ne mai intalni cu situatii de genul celor in care debitorii ne spun ca sunt cu plata la zi si ca niciodata nu au fost in intarziere;
–    incercarea de obtinere, pe cat posibil, de cel putin a unui numar de telefon fix din partea cumparatorilor/clientilor, pentru a evita cazurile in care restantierii, recunoscand numarul de telefon al (sucursalei de asigurari), resping apelurile noastre catre telefoanele lor mobile sau nu raspund;
–    specificarea unor modalitati (mijloace, cai) prin care debitorii care isi achita ratele restante in urma sesizarilor noastre sa fie nevoiti sa ne ofere informatiile de care avem nevoie atunci cand le solicitam (serie si numar chitanta/factura/aviz de incasare, suma, data), pentru a nu fi confruntati cu refuzul (uneori zeflemitor) al acestora; (Ar fi de preferat ca aceste informatii sa circule on-line intre banci, magazine si firma de asigurari.);