Calea Griviţei – sub semnul demolărilor aberante (III)

15 mai 2012 G. Graur [Aventurierul] Detectiv printre umbre

Vom relua călătoria pe Calea Griviţei din locul unde am lăsat-o, mai precis de la Gara de Nord. Clădirea gării este monument istoric, fiind construită în anul 1872, odată cu inaugurarea liniei Bucureşti – Ploieşti. De atunci a fost renovată de mai multe ori, suferind anumite transformări.

O fotografie a lui Ferdinand Huizer ne înfăţişează zona de care ne ocupăm (23 iun. 1991):

În partea stângă se află Policlinica CFR. Privind înapoi, observăm această clădire într-o imagine de epocă. La colţul pieţei se află statuia lui Gheorghe Duca, iar în jumătatea stângă se văd mai multe imobile care au fost demolate cu ocazia construirii Hotelului Nord şi a ansamblului de blocuri din apropiere:

O altă fotografie, tot din perioada interbelică, evidenţiază faptul că pe atunci în clădirea gării funcţiona un oficiu poştal, care oferea şi servicii de telefonie. Casele din dreapta imaginii nu mai există astăzi:

O poză mai recentă a d-lui Şerban Lăcriţeanu (18 dec. 1975) ne prezintă un tablou obişnuit al vieţii urbane din acea perioadă, când circulau modele mai vechi de tramvaie şi troleibuze:

Dintr-un alt unghi, mai precis de pe treptele gării, avem o panoramă a pieţei, până la hotelul Griviţa (în dreapta). Clădirea de pe colţ a adăpostit hotelul „Dunărea”, iar ulterior magazinul „Sora”. În prezent se află în paragină:

Iată şi o hartă a segmentului Căii Griviţei de care ne ocupăm (Atlasul 2004):

Dincolo de gară, la mică distanţă pe partea stângă, se găseşte clădirea fostului muzeu CFR, în prezent sediul autogării IDM Basarab Kennedy:

La intersecţia cu şoseaua Nicolae Titulescu, pe locul actualului Pasaj Basarab a existat în trecut o pasarelă metalică pentru pietoni, ce făcea legătura cu bulevardul Dinicu Golescu. Imediat după această pasarelă, se afla o clădire masivă cu fronton curb, care a fost demolată cu ocazia lucrărilor la magistrala de metrou (foto Şerban Lăcriţeanu – 7 ian. 1984):

Pe partea dreaptă, în sensul nostru de deplasare (către periferie) a funcţionat cinematograful Griviţa, după care există mai multe clădiri valoroase, corespunzând unor străduţe laterale. Prima din ele se numeşte Costache Marinescu:

Un alt imobil de valoare se găseşte pe colţul cu strada George Bariţiu (1812-1893), istoric şi publicist, întemeietorul presei româneşti din Transilvania:

Următoarea imagine este localizată între străzile Şoimăreştilor şi Stoica Ludescu. Strada Şoimăreştilor s-a numit înainte Eclesiarhului, numele fiind schimbat cu cel al unei foste străzi din cartierul Izvor, demolat de Ceauşescu în 1986. Clădirea din dreapta este sediul Coral Business Center, inaugurat în 2010:

Din dreptul străzii Petru Maior avem o imagine (autor – Şerban Lăcriţeanu) în care se vede şirul de clădiri de pe partea stângă a Căii Griviţei (29 feb. 1976). Acestea au fost demolate cu brutalitate în 1988, în vederea construirii magistralei 4 de metrou, finalizată abia la 1 iulie 2011. După unele opinii, distrugerea lor n-ar fi fost neapărat necesară:

Pe partea dreaptă, înaintea străzii Barbu Lăutaru, există un bloc masiv cu 4 etaje. În acest loc, Calea Griviţei virează puţin la dreapta. Dl. Lăcriţeanu a pozat aici pe data de 14 apr. 1977:

Interesant este faptul că în prezent aici se află Podul Grant, care traversează Calea Griviţei către strada Turda. Înainte de 1981, vechiul pod metalic începea undeva în stânga şi se termina în Calea Crângaşi, fiind mult mai scurt.

 

(va urma)

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2020 . Designed by: Livedesign