Dambovita intre Opera si Eroilor

23 aprilie 2014 Andrei Popescu Idei Urbane

In urma primului sondaj, prin care ati putut alege una dintre zonele ce vor fi reamenajate, voi ati decis ca cea mai interesanta ar fi segmentul Dambovitei intre Podul Eroilor si actuala Piata Operei. Zona este punctul final  al axei est-vest a orasului, in imediata apropiere a dealului Cotroceni. Dambovita traverseaza in acest punct o zona verde, de dimensiuni nu foarte mari, avand Parcul Operei pe stanga si Parcul Eroilor pe dreapta.
Zona nu a suferit transformari majore de-a lungul timpului, unele dintre cele mai importante fiind sistematizarea raului, in diferite perioade, si aparitia unor cladiri de importanta majora in cadrul orasului.

Pe imaginea din satelit din prezent (sursa Bing Maps)se observa principalele elemente: cele doua parcuri despartite de rau, cladirea Operei domina una dintre laturi alaturi de caminele Facultatii de Drept, aflata in continuare pe bulevardul Kogalniceanu. Biserica Elefterie Nou este un pic retrasa fata de piata. Piata Operei este intersectia mai multor strazi: bd. Eroilor Sanitari (continuarea bd. Kogalniceanu) o latura a cheiului Dambovitei, str. Sf. Elefterie, str. Dr. Lister si str. C. Negri pornesc din piata. Pe partea stanga se remarca amplasamentul ciudat al Operei, care chiar daca este o cladire simetrica, are axul de simetrie deplasat fata de piata. Partea de sud-vest, zona cartierului Cotroceni, nu a fost afectata major, din fericire, de sistematizarea anilor ’80, in contrast cu partea de nord-vest unde si-au facut aparitia minunate ctitorii, asa numita Casa Radio, acum in stadiul de ruina si probabil parte a unei viitoare investitii care se va “integra” in tesutul urban.

Pe planul cadastral al situatiei existente se pot observa toate elementele din zona. Se observa amplasamentul cladirii Operei si trama stradala intrerupta de “podul din Piata Operei. In partea de nord-vest se afla Podul Eroilor, unul dintre elementele modificate in urma sistematizarii Dambovitei in anii ’80. Zona este dominata de spatiile verzi reprezentate de cele doua parcuri.

Sa vedem insa cum s-a ajuns la conformatia de astazi a zonei si ce “parcurs” a avut in istorie, analizat succint.

Planul Borroczin de la 1852 cu zona Dambovitei inca nesistematizata. Se observa cateva elemente existente si astazi cat si traseul sinuos al raului. Se observa existenta unei intersectii deja in aceea perioada cu cladiri in lungul strazii Elefterie.

Planul Cerkez de la 1883 cu zona in plina dezvoltare si Dambovita la prima sistematizare.

Pe planul Orascu de la 1893 se observa deja conformarea unei piete la intersectia strazilor cu Dambovita si  cu axa est-vest a orasului, bulevard aparut in urma dezvoltarii dupa principii hausmaniene. Pe cele doua planuri am marcat si trei strazi care vor dispare in timp. Una dintre ele este continuarea strazii Elefterie, purtand aceeasi denumire. Piateta generata de forma unei elipse este simetrica pe axa mare fata de Dambovita. Actualul pod Eroilor nu exista inca, putandu-se observa cateva strazi care au fost doar propuneri din care doar prelungirea Stirbei Voda s-a realizat mai tarziu.

Planul cadastral din 1911, primul plan detaliat al orasului ne prezinta evolutia zonei. Piateta se pastreaza in forma propusa la 1893 doar pe partea stanga. Inca se pastreaza strazile Elefterie, partea din stanga, iar la sud au aparut deja parcelari. In afara aparitiei catorva cladiri importante (Facultatea de Medicina, Scoala Veterinara si Institutul Bacteriologic) zona ramane inca neamenajata fiind la periferia orasului. Piata primeste insa denumirea de Piata Garei Centrale existand planuri de amplasare a unei cladiri ce ar fi trebuit sa devina gara principala a orasului . Gara de nord exista deja(denumirea initiala fiind gara Targoviste) fiind a doua dupa Gara Filaret. Terenurile libere de pe parte stanga a Dambovitei sunt proprietatea C.F.R.-ului tocmai pentru a putea fi amplasata viitoarea gara. Aceasta ar fi trebuit sa fie pe terenurile unde astazi sunt Facultatea de Drept si caminele, Opera, Parcul Operei si “Casa Radio”(gasiti mai multe informatii despre acest proiect pe blogul La pas, in oras).

Trecand la perioada de dupa primul razboi mondial observam pe harta orasului la 1926 dezvoltarea zonei. Denumirea Piata Garei Centrale este inca pastrata si apare prelungirea Stirbei Voda cu amplasarea unui viitor pod.

 

Cele doua poze ale viitorului Pod Eroilor sunt din articolul lui Raiden, cu precizarea ca odata cu amplasarea noului pod, tramvaiele traversau Dambovita pe aici renuntandu-se la trecerea acestora pe podul de la Cotroceni si la segmentul de linie dintre cele doua poduri de pe partea stanga a splaiului.

Harta orasului din 1938 ne ofera o noua imagine a zonei.Strada Elefterie este in contiunare compusa din amandoua segmentele, fiind chiar pe traseul autobuzului nr. 47 cu capetele de linie Carol Davila si Foisorul de Foc. Pe amplasamentul Parcului Operei apare o baza sportiva, terenurile de sport Venus. Este deja marcat pe plan Monumentul Eroilor Sanitari.

O cladire importanta este noua Facultate de Drept si caminele care fac parte din proiectul Cetatii Universitare. Odata cu amplasarea facultatii au disparut si cele doua stradute paralele cu Sf. Elefterie. Ideea unui centru universitar a aparut din aceea perioada, in continuarea cladirilor cu aceeasi functiune de pe axa est-vest a orasului. Proiectul a fost preluat apoi de autoritatile comuniste.

Autoritatile comuniste au incercat in anii ’50 dezvoltare proiectului Cetatea Universitara. Cele trei imagini sunt oferite dearmyuser cu blogul sau locuri in bucuresti… , ele reprezentand idei pentru dezvoltarea cetatii, prezentate in revista Arhitectura a acelor vremuri.
Tot in anii ’50 apare o cladire reprezentativTeatrul de Opera si Balet, institutie ce va fi transformata in Opera Nationala din Bucuresti.

imagine aeriana a zonei in anii ’60, sursa aici, ne prezinta amplasamentul Operei si aparitia platoului betonat de peste Dambovita. Se observa cum axul de simetrie al cladirii este mutat fata de piateta. Nu stiu motivele pentru care cladirea a fost amplasata asa, poate ca urma sa fie construit si altceva in legatura cu piata sau poate au vrut sa fie o ruptura clara fata de axele generate de biserica Sf. Elefterie si trama stradala de pe partea dreapta, elemente din alta epoca, nu foarte “indragita” de autoritatile din aceea vreme.

Pe harta de transport din 1973 nu se observa inca modificari, strada Elefeterie avand aceeasi configuratie. Probabil pe imaginea aeriana nu se vede strada din cauza vegetatiei, poza nefiind la o calitate buna.

Cele doua poze de pe forumul Tram Club Romania sunt din acelasi an 1973. Este de remarcat abundenta vegetatiei din zona pietei la care contribuia in mod evident si Dambovita cu malurile inca nebetonate.

Acele imagini ale anilor ’70 incep sa se schimbe odata cu sistematizarea Dambovitei si constructia metroului. Pe imaginea aeriana din 1977, sursa aici, se observa santierul statiei de metru Eroilor, amplasata sub actualul Parc Eroilor.

Planul transportului in comun din anul 1982 ne arata o situatie usor modificata. Strada Elefterie nu isi mai continua traseul peste Dambovita. Odata cu sistematizarea raului, platoul peste Dambovita este modificat fiind redus ca dimensiuni. Podul de la Eroilor este si el daramat si se reface in forma pe care o vedem si astazi.

Iata si o imagine cu Dambovita betonata si platoul cu dimensiuni reduse. Acesta a fost refacut dupa 1990 si se gaseste in aceeasi forma si astazi.


Dupa aceasta scurta istorie a zonei trecem la propunerea de modificare. Am incercat sa pun accentul pe legatura dintre cele doua spatii verzi. Circulatiile au fost modificate major doar pe malul drept al Dambovitei.

Propunerea mea are ca element principal o pasarela peste Dambovita care sa fie o continuare a celor doua parcuri. Sub aceasta pasarela va fi o zona de cafenele legata de Parcul Eroilor. In partea de est am amplasat un amfiteatru in aer liber care sa fei un punct de atractie cu eventuale spectacole de opera in aer liber. Inaltimea acestuia nu depaseste inaltimea vegetatiei existente astfel incat sa se integreze in Parcul Operei. Sub aceasta constructie am prevazut un spatiu de parcare subteran, ce ar trebui sa deserveasca intreaga zona. Circulatia de pe malul drept se va trece in subteran existand un pasaj cu mai multe intrari (din Kogalniceanu, din cheiul Dambovitei si din piata) si cu o iesire catre Stirbei Voda, pentru cei ce fac stanga si o alta iesire dupa Podul Eroilor in continuarea cheiului. Podul de la Eroilor va fi practic dublat, cei care circula de pe Stirbei Voda trec pe pasjul suspendat, iar cei care vin pe chei dinspre Grozavesti trec pe sub pasaj si in continuare pe sub “pasarela verde”.

Cateva imagini aeriene care fac solutia mult mai usor de vizualizat: 
 
 Propunerea suprapusa peste imaginea din satelit a zonei.
Cateva perspective de la nivelul strazii:
Imagine de pe chei…vizavi sunt cafenelele din Parcul Eroilor(se vede iesirea lor catre Dambovita) si circulatia pastrata pe sub pasarela verde
Imagine de pe pasarela…jos sunt cafenelele din Parcul Eroilor(se vede iesirea lor catre Dambovita) si circulatia pastrata pe sub pasarela verde…Parcul Operei ajunge pana la apa, circulatia fiind in subteran
Imagine din piateta pe sub pasarela…Parcul Operei ajunge pana la apa, circulatia fiind in subteran
 Imagine din Parcul Eroilor…cafenelele din parc(se vede iesirea lor catre parc) si circulatia pastrata pe sub pasarela verde.

Pentru final am pastrat o imagine aeriana. Am suprapus propunerea  mea peste o panorama facuta de Raiden. Am ales in mod deliberat sa nu amenajez spatiul din fata Operei pentru ca mi-am propus sa fac o propunere detaliata pe acel teren.

P

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2020 . Designed by: Livedesign