STUDIU. Viitor incert pentru economia europeană, în opinia consumatorilor!

25 octombrie 2014 Radar De Media Radar de media

economia europei

Consumatorii europeni nu sunt la fel de optimiști ca în luna iunie, în ceea ce privește viitorul economiei . În ultimele trei luni așteptările privind starea economiei au scăzut în aproape toate țările în care s-au derulat studiul GfK “Climatul de Consum Europa”.

Tendința ascendentă prezentată de așteptările privind veniturile și dorința de cumpărare pare să fi dispărut și ea în multe țări. Indicele climatului de consum GfK pentru UE (28 țări) se situează în prezent la 4,2 puncte, comparativ cu 9,1 puncte în trimestrul anterior, conform studiului GfK “Climatul de Consum Europa”.

Dezvoltarea economică în majoritatea țărilor Uniunii Europene (UE) a fost semnificativ mai mică decât cea anticipată în primăvară de organismele economice și de guverne. În unele țări, performanța economică a început de fapt  să scadă din  nou, Aacest  lucru se datorează unor  motive foarte diferite.

Germania  nu  mai  este  forța  motrice  a  creșterii  economice  în  Europa, economia acesteia scăzând de fapt ușor, cu 0,2 procente în trimestrul al doilea.  Potrivit  experților,  creșterea  va  reveni  în  trimestrul  al  treilea,rămânând însă relativ slabă. Deși consumatorii germani continuă să facăcumpărături cu plăcere, sectorul orientat către export al economiei a fostafectat de cererea externă slabă.

Acest lucru afectează statele UE, însă și națiunile  emergente,  cum  ar  fi  Brazilia,  China  și  Rusia.  În  ultimii  ani,economiile  acestor  regiuni  au  înregistrat  o  creștere  foarte  puternică  înunele sectoare. Însă, între timp, ratele de creștere au încetinit, înregistrândvalori sub 10%. Consumatorii și-au acoperit în mare parte nevoia de bunurimateriale și nu mai consumă la fel de mult ca în trecut.

Două dintre cele mai mari economii din Europa, Franța și Italia, continuă să aibă probleme structurale majore. Nu există până în prezent indicații că acest lucru se va schimba în lunile care urmează sau că guvernele vor începe să introducă și, mai presus de orice, să aplice cu strictețe reforme majore.

Un alt aspect demn de avut în vedere sunt conflictele semnificative care au dominat recent scena internațională. Acestea includ tensiunile și sancțiunile economice dintre Rusia și UE, războiul din Orientul Mijlociu, amenințarea prezentată de Statul Islamic (SI) și tranziția politică din Turcia. Toate aceste evenimente contribuie la creșterea stării de nesiguranță în rândul consumatorilor. Firmele și băncile s-au abținut deci de la a face investiții și a acorda împrumuturi. La rândul lui, acest lucru a avut un impact direct asupra performanței economice a diferitelor țări.

Nivelul coborât al inflației este și el un factor important. În septembrie, inflația la nivel european era de 0,3 procente. Este cea mai mică valoare înregistrată în aproape cinci ani. O serie de țări luptă deja împotriva deflației, ceea ce înseamnă că prețurile de consum sunt în scădere.

Această situație dificilă este reflectată și în Indicele IFO al mediului de afaceri. În septembrie, acesta a coborât la cea mai mică valoare înregistrată în Germania din aprilie 2013. În multe țări est-europene climatul de afaceri este în prezent mai puțin prielnic decât acum zece ani. Pe lângă sancțiunile economice, declarațiile făcute de președintele rus, Vladimir Putin, afectează și ele economia est-europeană.

Consumatorii europeni împărtășesc punctul de vedere al firmelor, respectiv că economia nu mai este la fel de stabilă ca la începutul verii. În iunie, indicele climatului de consum GfK pentru toate cele 28 de țări din UE a urcat la 9,1 puncte, cea mai ridicată valoare înregistrată din aprilie 2008. Între timp a coborât cu aproape cinci puncte. În septembrie, indicatorul se situa la numai 4,2 puncte.

În 2013, economia românească a înregistrat o creștere de 3,5 procente. Este puțin probabil ca această rată de creștere să continue în 2014. Ca de fiecare dată în perioada campaniilor electorale, consumatorii devin tot mai optimiști, fiind de părere că în următoarele câteva luni vor beneficia de performanța economică în creștere. La -3,7 puncte, așteptările privind starea economiei continuă să fie negative, înregistrând însă o creștere constantă pe parcursul acestui an.

Rezultatele studiului GfK “Climatul de consum Europa” au la bază un studiu asupra consumatorilor realizat, la comanda Comisiei Europene, în toate ţările Uniunii Europene. Sunt chestionate lunar aproximativ 40.000 de persoane, reprezentând populaţia adultă din 28 de ţări UE.

Foto Credit: balkanpress.ro

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2020 . Designed by: Livedesign