[Interviu] Irina Crăiță-Mândră despre spectacolul „Bastien și Bastienne” de la Opera Comică pentru Copii

Am pătruns în culisele producției „Bastien și Bastienne” de la Opera Comică și am aflat de la regizoarea Irina Crăiță-Mândră câteva detalii de culise. Proiectul „Bastien și Bastienne” se numără printre cele trei câștigătoare ale concursului „Stagiunea UnderGrant” inițiat de către Opera Comică pentru Copii.

 

Q: Ce te-a motivat să participi la concursul lansat de Opera Comică pentru Copii?

A: „Mă tenta de ceva timp ideea de a regiza un spectacol de operă, însă propunerea concretă de a participa la acest concurs cu opera „Bastien și Bastienne” a venit din partea dirijorului Răzvan Apetrei. Ulterior, am descoperit în această operă compusă de către Mozart la vârsta de numai doisprezece ani teme foarte puternice care relevă o cunoaștere fascinant de matură a naturii umane. Aceste aspecte m-au intrigat și sensibilizat din ce în ce mai mult – pe măsură ce le aprofundam sensurile – așa încât mi-am dorit ca măcar o parte dintre acestea să ajungă la public așa cum le-am perceput eu”, mărturisește ea.

Q: Care este concepția ta regizorală asupra operei lui Mozart?

A:„Influența vrăjitorului Colas asupra relației dintre Bastien și Bastienne mi s-a părut extrem de ofertantă din punct de vedere scenic și în același timp un pretext de a naufragia pe un tărâm al inocenței și al imaginației specific copiilor. Mai mult decât atât, m-a provocat ideea de a adapta povestea celor doi îndrăgostiți la un context actual și totodată de a-i valorifica hazul pentru un public format în majoritate din copii.”

Q: Opera „Bastien și Bastienne” este adesea considerată, datorită subiectului, o pastorală. Care este viziunea ta?

A: „Conștientizând necesitatea poveștilor, a muzicii, a artei pentru a ne înțelege propria natură și ulterior, educa și dezvolta spiritual, mi-am propus să creez un univers poetic care funcționează după cu totul alte reguli. Orice este posibil dacă ne eliberăm imaginația. Literatura și filmele science-fiction pentru copii, precum și desenele sau benzile animate au fost unele dintre elementele care au contribuit treptat la formarea concepției regizorale.” Pentru ea, scopul spectacolului, atât pentru copii, cât și pentru adulții din public este unul educativ și „eliberator” pentru că imaginația presupune capacitatea de a fi liber.

Q: Cu ce idee ţi-ai dori să plece spectatorii după vizionarea acestui spectacol?

A: „Mi-aș dori în primul rând ca adulții să încerce să fie prezenți cu adevărat la acest spectacol, măcar pentru câteva clipe; cu alte cuvinte să nu se îngrijoreze dacă se simt furați de poveste. Copiii ar trebui să se simtă stimulați să-și exerseze în permanență imaginația și mai ales să înțeleagă că arta îi poate ajuta să găsească unele răspunsuri la experiențele și stările cu care se confruntă.”

Q: Pentru tine/dumneavoastră este prima experienţă de regizor de teatru musical. Cum ai primit această provocare?

A: „Regia de operă implică de exemplu un proces de lucru diferit, iar una dintre deosebiri ar fi luarea deciziilor și fixarea situațiilor dramatice mult mai rapid decât în cazul unui spectacol de teatru. În același timp, construcția situațiilor trebuie să se plieze pe cerințele muzicale ale partiturii, așa încât schimbările și implicit mișcarea interpreților trebuie să aibă o justificare muzicală. Totodată, personajele create și reacțiile lor nu sunt atât de fin psihologizate precum în teatrul dramatic. Pentru mine, fie că lucrez la un spectacol de teatru sau unul de operă, este vital ca tot ceea ce fac să fie adevărat și sincer.”

Q: Ce ne poţi spune despre colaborarea cu ceilalţi membri ai echipei?

A: „Cu scenografele Bianca și Sabina Veșteman sunt colegă de generație și am colaborat foarte intens în perioada masteratului de regie teatru. Pentru că ne cunoaștem destul de bine și avem încredere în ceea ce poate/știe fiecare, reușim să ne punem de acord destul de repede asupra unor decizii în ceea ce privește partea vizuală a spectacolului. Este prima data când colaborez cu Răzvan Apetrei și m-am bucurat să descopăr o atitudine profesionistă și matură atât în ceea ce privește alegerile muzicale, cât și alegerea echipei proiectului, în speță a distribuției. Din acest punct de vedere, mă bucură enorm și cred că este un mare avantaj faptul că avem oportunitatea de a forma o echipă din colegi de generații apropiate.”

Q: A fost nevoie sa iti adaptezi metoda de lucru cu actorii, avand în vedere că sunt performeri de teatru musical?

A: În această etapă de început (declarațiile au fost luate în perioada de repetiții, n.r.), mi se pare important să asimilez cât mai mult din datele fiecăruia pentru ca apoi să-i stimulez/motivez să își asume situațiile din spectacol și să vină cu propriile propuneri în lucru. Momentan, mă interesează așadar ca ei să înțeleagă situațiile, temele și relațiile dintre personaje și ulterior să reușim împreună să le traducem scenic într-un mod coerent și creativ. Chiar dacă sunt performeri de teatru muzical, nu îmi propun să aplic o metodă de lucru cu mult diferită față de modul în care lucrez cu actorii.”

Iulia Toea Mureșan