Înainte de Pasajul Basarab a fost o pasarelă metalică, iar înainte de pasarelă, un pod de cărămidă. Schimbări în zona Gării de Nord în ultima sută de ani în postarea asta, merită citită.

16 iulie 2018 [Raiden] Bucurestii vechi

 

Dacă dai mai departe o să superi Primăria, care nu vrea cetățeni informați.

[SUCCESIUNE] Mulți nu știu că Pasajul Basarab e a treia construcție de pe locul ăla de lângă Gara de Nord. Hai să vedem care a fost succesiunea:

► [1] PODUL GĂRII NORD. Vechi pod de cărămidă în stil englez, ridicat după 1872 și inaugurarea Gării Târgoviștei (rebotezată Gara de Nord în 1888). Accesul se făcea din b-dul Dinicu Golescu spre Calea Griviței pe rampe de cărămidă. Peste calea ferată exista un planșeu de 12 m. Podul nu permitea mărirea numărului de linii de cale ferată și a fost demolat în 1927, pentru că traficul în zona Gării crescuse după Marea Unire (1918) și însăși Gara trebuia extinsă.

► [2] PASARELA PROVIZORIE. Construită în 1927 pentru a înlocui temporar vechiul pod, a rezistat mai bine de 80 de ani. E cunoscută de generații întregi de bucureșteni și nu numai. Trebuia să fie înlocuită de un pod mare și trainic, dar al Doilea Război Mondial și prioritățile de dezvoltare diferită a Bucureștiului sub regimul comunist au amânat proiectul. Pasarela rezistat bombardamentelor din 1944, care au vizat Gara și cartierul Grivița. A fost demolată la finalul anilor 2000, pentru a face loc Pasajului Basarab.

► [3] PASAJUL BASARAB. Proiect mult întârziat, a fost realizat pentru a fluidiza traficul în zona de nord-vest a Bucureștiului. Are 2 benzi de circulație pe sens și 2 linii de tramvai. La Gara de Nord include un pod hobanat cu o înălțime de 84 m, care supratraversează liniile de cale ferată. A fost deschis autovehiculelor și tramvaielor în 2011, iar stația de tramvai cu legătură la metrou, în 2012. Proiect realizat cu lupte politice care au făcut ca Bucureștiul să dea de cinci ori mai mult (250 milioane euro) decât costul inițial de 50 de milioane de euro. Am scris despre pasaj și am pus niște întrebări în 2011, la inaugurare .

Pasajul Basarab era gândit încă din anii ’20, așa că nostalgicii după pasarela metalică provizorie trebuie să înțeleagă că ea ar fi dispărut oricum la un moment dat. Desigur că realizarea pasajului Basarab s-a făcut în stilul autohton specific, cu corpuție și extrem de mulți bani aruncați, mai mulți poate decât ar fi trebuit.

Vestea bună pentru nostalgici e că mai există pasarela metalică pietonală Giulești-Grivița, situată dincolo de podurile Basarab și Grant, la Halta Grivița. Datează cam din aceeași perioadă cu vechea pasarelă de la Basarab și senzația la traversare e aceeași.

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2020 . Designed by: Livedesign