Warning: Use of undefined constant url - assumed 'url' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home4/bucurest/public_html/wp-content/themes/bucurestii-v2/single.php on line 17

De vorbă cu maestrul GHEORGHE ILIUȚĂ

15 ianuarie 2019 Bucurestii Vechi Si Noi Semnalari Culturale

Cu mama profesoară de limba română, iar tatăl învățător, Gheorghe Iliuță a prins aripi într-un mediu legănat de muzică simfonică. A ales bagheta dirijorală și a croit partituri în fosă ori pe scenă, aidoma lui, pline de viață, de candoare, de forță, dar și de fragilitate artistică.  Un dirijor care știe să nu rupă legătura cu orchestra și care a avut dreptate!

Ați început ca instrumentist sau v-a atras doar pupitrul?

Am studiat pianul de la 6 ani și până la finalul liceului. Dirijatul a intrat în discuție pe parcursul clasei a XI a, alături de maestrul Dan Buciu care m-a îndrumat și sfătuit în acea perioadă.

Veniți dintr-o familie în care s-a cultivat simțul muzical? Vă mai aduceți aminte ce ascultau părinții dvs?

Părinții mei nu au studii muzicale. Mama este profesoară de limba română, iar tata învățător. Totuși, amândoi au fost mereu apropiați ai muzicii clasice. Au cântat și încă mai cântă în cor, tata fiind și un dirijor autodidact foarte pasionat. În casa noastră se ascultă foarte multă muzică clasică, dar cu precădere corală și vocal-simfonică.

Acasă ascultați muzică? Ce stil?

Ascult foarte multă muzică. Și acasă, și în mașină, și la locul de muncă . Ascult operetă, muzică simfonică, operă, concertantă, camerală, în funcție de ce am de pregătit. Din păcate, nu prea am timp să ascult doar de plăcere. Îmi plac și alte genuri muzicale, dar, sincer, nu mai am timp aproape deloc să ascult. Doar la radioul din mașină se mai nimeresc o melodie pop și o știre.

Teoretic, probabil și practic, dirijorul nu îl învață meserie pe instrumentist, ci doar îi dă niște repere. Cum credeți că sunteți perceput de cei cu care lucrați?

Cel mai indicat este să întrebați instrumentiștii 😊. M-am străduit mereu să fiu un om corect, sincer, să-mi fac treaba cât mai bine. Nu pot decât să sper că acest lucru este simțit și apreciat.

M-am întrebat mereu, dacă bagheta aduce magie sau este o cravașă?

Aduce, desigur, și magie. Ascultați o simfonie de Mahler cu Claudio Abbado și apoi raportați-o la o versiune mai puțin celebră, să spunem din stagiunile simfonice românești… vă veți convinge singură.:) Când sunt lucruri care trebuie corectate (de la comportament și până la semiotica partiturii, semnificațiile cerute de compozitor) depinde de fiecare dirijor în parte, cât de diplomat sau dictator este cu instrumentiștii, ca să obțină un rezultat cât mai aproape de ce și-a propus, în timpul limitat pe care-l are la dispoziție.

Aceeași partitură, parcă îmbracă altfel sunetele, în funcție de orchestră și, implicit, de cel aflat la pupitru. Ce anume diferențiază dirijorii?

Știința, talentul, carisma, dar, mai ales, norocul.

Fiecare, în meseria pe care o alege, are un model. Ce Maestru v-a impresionat cel mai mult? Care e Beethoven-ul în dirijorat?

Sunt mulți care m-au impresionat. Pe Sergiu Celibidache l-am cunoscut doar din înregistrări, dar l-am venerat, mai ales în perioada studenției. Totusi, sunt doi mari dirijori, Daniel Barenboim și Claudio Abbado, pe care am avut șansa să-i cunosc personal, să-i urmăresc la repetiții și în concerte. Fără să folosesc cuvinte mari, a fost o experiență unică, răvășitoare, copleșitoare.

Există o  frază muzicală, un pasaj care vă marchează cariera?

Nu este o frază, sunt două cuvinte: piano, pianissimo 😊 Glumesc! 😊 Lirismul sublim, ușor nostalgic, al temei părții secunde a simfoniei nr. 5 de Ceaikovski mă mișcă profund, de fiecare dată când o interpretez sau o ascult.

 

Aveți un instrument al cărui sunet vă impresionează profund? De ce?

Din postura de dirijor sunt obișnuit să am o privire de ansamblu asupra tuturor timbrurilor instrumentale din orchestră. Mă impresionează orice interpretare frumoasă și de calitate, indiferent de instrumentul protagonist.

Nu întotdeauna, dacă îți place un dirijor, e și cel mai bun. Ce calități trebuie să aibă cel din fața orchestrei, ca să se impună și să dea viață concertului, fără greșeală?

Este vorba despre știință muzicală, talent, sinceritate, o bună capacitate de comunicare și un dram de modestie. 😊

Cum reușește un dirijor “să ucidă” o orchestră?

N-am auzit de orchestre “ucise”. Am auzit doar despre concerte și spectacole chinuite 😊. Nu știu! Și aici, cred că ar răspunde mai bine cei din orchestră. 😊 Da, cred că sunt cazuri când se rupe acea legatură dintre dirijor si orchestra din fața lui. Câteodată, prin repetiții obositoare care nu-și ating scopul, alteori prin ego-uri prea puternice, prin atitudini superioare. Dacă ai o relație nefirească față de instrumentiști, nu ai cum să pretinzi un act artistic reușit, de valoare. Prin urmare, revenim la știință, talent, carismă, bună comunicare, modestie …

Ce este pentru dumneavoastră suprem în materie de muzică?

Primul lucru care mi-a venit în minte, când am auzit intrebarea a fost Mariss Jansons și Orchestra Concertgebouw din Amsterdam. Mi se pare varianta ideală de colaborare dirijor-orchestră, de interpretare muzicală aproape de perfecțiune.

Ce ați găsit la Opera Comică și vă lipsea? Cu ce ați rezonat, ca să rămâneți aici?

Am găsit aici o echipă dedicată, sufletistă, profesionistă, cu o dorință permanentă de a se autodepăși. Primează mereu calitatea și asta mă motivează cel mai mult. Este un lucru rar în România de azi și, mai ales, în tagma aceasta.  Îmi lipsea dirijatul de operă, implicit opereta și musicalul, pentru că mă axasem mai mult pe linia simfonică. Faptul că tot ce se întâmplă aici vizează copiii, este cu atât mai incitant. Pe copii nu-i poți păcăli, nu-i poți atrage și nu îi poți ține lângă tine, dacă nu ești sincer și nu le oferi binele și frumosul autentic. Tot acest loc, toată această echipă oferă bine și frumos autentic. Nu pot decât să fiu mândru că fac parte din echipă și, în același timp, să fiu conștient de responsabilitatea pe care ne-am asumat-o împreună, aceea de a deschide mințile și sufletele unor copii care vor deveni publicul meloman, avizat, de mâine.

 

Articol realizat de: Dana Macsim

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2020 . Designed by: Livedesign