Bucurestii Vechi si Noi

Dan Mateescu a fost un ilustru inginer care reitereaza ideea ca dintre toate profesiunile ingineresti, cea ale carei opere sunt intr-adevăr vizibile si dainuie peste timp este aceea de constructor

15 noiembrie 2019 Dumitru Alexandru Filimon A-mestecate

Dan Mateescu a fost un ilustru inginer care reitereaza ideea ca dintre toate profesiunile ingineresti, cea ale carei opere sunt intr-adevăr vizibile si dainuie peste timp este aceea de constructor. Mateescu a fost un constructor in adevaratul sens al cuvantului, construind si suflete si vise la catedra.

In 1911 pe data de 15 noiembrie se nastea marele inginer Dan Mateescu un dascal de exceptie care a imbracat si haina de academician. Realizarile sale vorbesc de la sine.

„Ingineria este o mare profesiune. Este fascinația de a vedea cum o plăsmuire a imaginației  se  transformă,  cu  ajutorul  științei,  într-un  plan  pe  hârtie;  ca  apoi  să  se materializeze în piatră, metal sau energie; ca apoi să creeze locuri de muncă și locuințe pentru  oameni;  ca  apoi  să  ducă  la  creșterea  standardului  de  viață  și  la  sporirea confortului. Marea  responsabilitate  a  inginerului,  în  comparație  cu  a  celor  de  altă profesie, este că operele lui se află sub văzul tuturor”, spunea .  Herbert Clarck Hoover, cel de-al  31-lea  președinte  american  (1929–1933), el  însuși  inginer  minier,  supranumit „Marele Inginer”.

Activitatea sa inginereasca incepe in  anul  1935  la  Resita  –  Fabrica  de  Poduri  si  Constructii  Metalice  unde,  pana  in  anul  1948,  a  functionat  ca  inginer  proiectant,  seful  Atelierului  de  proiectare,  seful  Sectiei  de  montaj  intern  si  extern,  seful  Atelierului  fabricii,  seful  Fabricii  de  Poduri  si  Constructii  Metalice  in  Resita  si  Bocsa  Montana  –  unitate  proiectata,  executata  si  pusa  in  functiune  sub  conducerea  domniei  sale. Au urmat alte proiecte – Pavilionului  Administrativ  CFR  Bucuresti  (prima  constructie  metalica  complet  sudata  din  tara);  podurile  de  cale  ferata  pe  Somesul  Mic,  tablierele  podurilor  Ilva  Mica  –  Vatra  Dornei  si  linia  Campina  –  Brasov  –  Fagaras  –  Sibiu si altele.

Dan  Mateescu  a  desfasurat  si  o  impresionanta  activitate  de  proiectare,  din  care  amintim  obiectivele:  cupola  Pavilionului  Expozitiei  Nationale  din  Bucuresti;  structura  metalica  a  Centralei  hidroenergetice  Portile  de  Fier  I;  acoperisul  Centralei  hidroenergetice  Portile  de  Fier  II;  acoperisurile  spatiale  ale  salilor  de  sport  din  Timisoara,  Arad,  Baia  Mare,  Ramnicu  Valcea,  Stei  etc.;  refacerea  laminoarelor  de  la  Resita;  turnatoria  de  la  Combinatul  de  Utilaj  Greu  din  Iasi;  otelaria  electrica  de  la  Combinatul  de  Utilaj  Greu  de  la  Cluj-Napoca;  centralele  termoelectrice  de  la  Rovinari  si  Turceni  si  termocentrala  pe  sisturi  de  la  Anina  (colaborare)  etc.

Foto: Arhitect Octav Doicescu –

[addtoany]
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2019 . Designed by: Livedesign