Bucurestii Vechi si Noi

Inițiativa pentru Muzeul Transportului Bucureștean

24 martie 2020 Andrei Slavuteanul Bucurestii in istorie, Istorie

Continuăm seria #TrolleyTuesday cu al doilea tip de troleibuz care a circulat pe străzile Bucureștiului. 🚎🚎 Aruncăm împreună o privire asupra unui prototip de troleibuz cu o puternică însemnătate pentru București, dar mai ales pentru industria din România. Care este legătura dintre acest troleibuz mititel și relațiile economice dintre România și URSS?

Săptămâna trecută, în episodul despre primul tip de troleibuz din București, modelul sovietic tip MTB-82D, am făcut o scurtă paralelă cu Chișinău care a rămas dependent de vehiculele produse în URSS, în vreme ce București a făcut o schimbare neașteptată “de macaz” și a demarat imediat construcția autohtonă a vehiculelor necesare. Suntem în 1955, la 5 ani de la livrarea ultimului troleibuz produs integral în URSS, iar nevoia de noi troleibuze devine tot mai apăsătoare, în contextul extinderii rețelei electrice și a demarării urbanizării socialiste.

De teama întăririi dominației sovietice asupra economiei și autonomiei politice locale, nomenclatura comunistă română păstrează și retehnologizează vechile uzine interbelice, refuzând să devenim o piață exclusiv agrară pentru URSS. Asistăm astfel la fabricarea primului troleibuz construit integral în România fără patent străin: prototipul troleibuzului AC ITC.

Purtând numărul de parc #4009, în continuarea celor 8 unități MTB-82D deja existente, troleibuzul unicat este produs în cadrul Atelierelor Centrale ITB (astăzi URAC). Ironic, din motive economice, primul troleibuz din Republica Populară are la bază și piese “imperialiste”, moștenite de la regimul Monarhiei. Acesta este construit pe șasiul unui fost autobuz RENAULT A-12 din 1935-1936, cu lonjeron prelungit și ranforsat, “văr” apropiat cu autobuzele și troleibuzele vremii din Paris. Despre aceste autobuze vom povesti pe larg în viitor, însă nu avem dreptul să ignorăm aportul remarcabil al tehnologiei românești de la acea vreme: troleibuzul este echipat cu electromotor de tracțiune de 750 Vcc construit la uzina DINAMO (ulterior UMEB/IMEB).

Prototipul este inaugurat pe 10 decembrie 1955, iar chiar dacă nu a avut o viață îndelungată, construcția sa a stat la baza construirii a 60 de noi troleibuze AC ITB T-12, dar mai important, a arătat că putem produce pe plan domestic troleibuze fără ajutor extern.

Articolul nu ar fi fost posibil fără implicarea D-lui Ing. Mihai Cristian Bucșan căruia îi mulțumim pentru datele tehnico-istorice împărtășite, precum și pentru fotografiile și desenele tehnice amănunțite. Descrierea climatului politico-social al vremii ne aparține și este deschisă dezbaterilor și completărilor.

Pentru că și astăzi ne aflăm încă în pericolul pierderii unor prototipuri de vehicule autohtone, vă invităm să semnați și să distribuiți petiția: https://campaniamea.declic.ro/…/petitie-pentru-infiintarea-…

[addtoany]
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2020 . Designed by: Livedesign