CFR- Istorie și cotidian

10 aprilie 2020 Andrei Slavuteanul Bucurestii in istorie, Istorie

107 ani dragi prieteni feroviari de la darea în folosință a PRIMEI LINII FERATE ELECTRIFICATE de pe teritoriul actual al României: calea ferată Arad-Ghioroc-Pâncota, cu linia secundară Ghioroc-Radna.

Această linie, considerăm noi, constituie un adevărat patrimoniu național atât prin prisma faptului că a fost prima linie electrificată cât și din punct de vedere geografic, zona fiind de un pitoresc aparte reprezentat de zona viticolă de la poalele Munților Zarandului, pe Valea Mureșului. Aceasta a fost singura de acest fel până în 1965 când a fost definitivată electrificarea tronsonului Predeal-Brașov.

Istoria liniei începe încă din 1896 atunci când ia naștere Societatea pe Acțiuni Transporturi Feroviare Arad-Podgoria (SATFAP). După 9 ani în care munca și dorința au fost coroborate de către locuitorii zonei alături de fondatorii SATFAP a început construcția liniei aceasta fiind dată în exploatare un an mai târziu.

ELECTRIFICAREA liniei prinde viață în 1907 la inițiativa directorului general de atunci al SATFAP. Abia la 4 ani după propunerea directorului, în 1911 se începe electrificarea. Doi ani mai târziu procesul este finalizat, pe 10 APRILIE 1913 deschizându-se oficial linia.

Din păcate, în 1991 una din cele mai frumoase povești feroviare se încheie după ce se închide exploatarea pe segmentele de cale Ghioroc – Pâncota și Ghioroc – Radna. Serviciile către Pâncota și Radna se efectuează cu autobuze. Astăzi regăsim tramvaie care fac trasee până la Ghioroc.

La final, stimați cititori avem un „știați că” foarte interesant care ne spune că în 1913, linia Arad-Podgoria devenea a opta cale ferată electrificată din lume și prima din Europa de Est!

Sursa foto 1: Săgeata Verde după naționalizarea acesteia în 1948, poză preluată de pe https://sageataverde.ro/istoric/

Sursa:

CFR- Istorie și cotidian
Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2020 . Designed by: Livedesign