Gogu Constantinescu, românul care a inventat dispozitivul de tragere sincronizată pentru avioanele din Primul Război Mondial

27 mai 2020 Bucurestii Vechi Si Noi Istorie



Recunoașterea inventatorului român Gogu Constantinescu face și obiectul unui articol publicat de revista britanică „The Graphic”, în 1926, în care sunt reprezentați cei 17 titani ai lumii care au revoluționat știința: Einstein, Edison, Kelvin, Marconi, Ch. Parsons, J.J. Thomson, J. Dewar, W. Ramsay, D. Wright, Gogu Constantinescu, D. Ross, Marie Curie, E. Rutherford etc.

În dreptul numelui lui Gogu Constantinescu figurează 317 brevete de invenție patentate în Marea Britanie, Franța, România, SUA, Danemarca, Austria, Germania etc.


Aventura inventatorului George (Gogu) Constantinescu începe la Craiova, în 4 octombrie 1881, în „casa doctorului” George, tatăl său, profesor de matematică şi inginerie, aflată lângă grădinile Mihai Bravu. Mama sa, Ana Constantinescu, de origine alsaciană, refugiată la Timişoara, iubea muzica, fiind o pianistă desăvârşită. Bunicul din partea mamei era inginer, și de la aceştia tânărul moştenește talentul pentru matematică, muzică şi inginerie. Pe toată durata copilăriei şi a adolescenţei își dovedește spiritul extrem de inventiv, își transformă camera într-un adevărat laborator de fizică și chimie, imaginează și construiește o lampă electrică cu mercur, acumulatori, baterii, motoare, un calculator mecanic.

În 1916, inventatorul român are parte de recunoașterea Forțelor Aeriene Britanice


În 1904, la vârsta de 23 de ani, absolvă Școala Națională de Poduri și Șosele ca şef de promoție și este preocupat de demonstrarea (teoretică și practică) a utilităților unui material de construcții nou, betonul armat.
Gogu Constantinescu se mută la Londra, în 1910. Aici reușește să-și breveteze 18 invenții în trei ani, unele dintre ele referindu-se la îmbunătățirea combustiei motoarelor cu ardere internă, iar altele – la metode de transmitere a puterii prin energia transmisă prin unde în lichide.

În 1916, inventatorul român are parte de recunoașterea Forțelor Aeriene Britanice și primește o comandă extrem de bănoasă: un sistem de sincronizare a mitralierelor cu elicele avioanelor britanice de război, care urma să îi ajute pe piloți să tragă în zbor fără a găuri elicea. Primul avion adaptat pentru sistemul dezvoltat de român este testat în august 1916, iar rezultatele foarte bune ale încercărilor îi conving pe englezi de valoarea sistemului cunoscut sub numele „Constantinesco Fire Control Gear”, și 50.000 de exemplare sunt fabricate și devin echipament standard al Forțelor Aeriene Britanice. Inventatorul „românul nebun” este premiat cu 50.000 de lire sterline, bani pe care-i împarte cu partenerul său de afaceri, Walter Haddon.

În 1918 îi apare la Londra tratatul Theory of Sonics, în doar 150 de exemplare secretizate și distribuite preferențial

Spre deosebire de sistemele mecanice de sincronizare ale vremii, conceptul hidraulic al lui Constantinescu avea câteva avantaje clare: rata de tragere era mult mai bună, sincronizarea dintre mitralieră și elice era mai precisă, iar adaptabilitatea era foarte mare, putând fi montat fără prea multe modicări pe orice tip de motor și șasiu.
În 1914, Gogu Constantinescu se căsătorea cu Sandra Cocorescu. După 12 ani se recăsătorește cu Eva Litton, o femeie cu simțul afacerilor, care-l va ajuta să depășească problemele financiare.

Chiar și în timpul războiului, aprofundează analiza pentru transmisiile cu variație continuă și ajunge la conceptul convertizorului (în unele publicații apare sub numele de convertor).


În 1918 îi apare la Londra tratatul Theory of Sonics, în doar 150 de exemplare secretizate și distribuite preferențial. Acesta conținea principiile unei noi științe, denumite de autor sonicitate, care dovedesc faptul că energia se poate transmite prin vibrații. Gogu Constantinescu inventase sonicitatea fiindcă era pasionat de muzică încă din copilărie și demonstrează că sunetele pot transmite energie după legi similare cu cele ale electricității. Aplicațiile sonicității sunt multiple: transporturi, industria energetică, foraje petroliere, medicină.

Primele brevete sunt înregistrate de român în 1923, timp în care prinde rădăcini ideea creării unei mașini ieftine – „mașină pentru toți oamenii”

Savantul se întoarce în țară, în 1919, și ține conferințe la Academia Română privind sonicitatea și aplicațiile ei. Entuziasmul românesc a fost mare și se înființează compania Industria sonică, pentru dezvoltarea ideilor sale. Proiectul este abandonat din insuficiență de fonduri și savantul se întoarce în Anglia.


Primele brevete sunt înregistrate de român în 1923, timp în care prinde rădăcini ideea creării unei mașini ieftine – „mașină pentru toți oamenii” – unde șoferul să nu aibă grija pedalei de ambreiaj, care să poată parcurge 100 de mile cu un galon de petrol, la o viteză de croazieră de 30-40 de mile pe oră. Primul test reușit, un adevărat succes, este realizat în 1923, mașina fiind încărcată cu zece oameni.


Printre domeniile marcate de geniul lui Gogu Constantinescu este utilizarea betonului armat la construcția primului pod cu traverse drepte, din România, în 1906. De asemenea, inginerul român consolidează cupola Palatului Parlamentului (suferise deplasări și surări), construiește cupola minaretului Moscheii din Constanța etc. (într-o perioadă în care folosirea acestui material era extrem de controversată), lucrări ce durează și astăzi.
Gândește și primul hidroglisor, materializat, în jurul anilor ’70, de către ruși, tot el demonstrează efectul termic al sonicității prin realizarea primului calorifer sonic, iar perforatorul de granit poate săpa cu ușurință tunele.

Din păcate, nici astăzi perforatorul nu este folosit, apelându-se tot la clasicele dinamitări. În baza sonicității, un alt inginer român, Ion Basgan, brevetează, în 1933, un sistem modern și unic de forare, o prioritate a tehnicii românești cu avantaje concurențiale importante.
În medicină, sistemele sonice se pot folosi în scanare ultrasonică, neurochirurgie, terapie etc. Spre deosebire de razele X, vibrațiile sonice nu sunt dăunătoare, ci dimpotrivă, benefice! Curenții sonici penetrează cu ușurință țesuturile umane, fără a le arde sau a produce șocuri. În terapie sunt extrem de benefici, având efect termosonic (de încălzire).

Gogu Constantinescu este încă comemorat de piloții din serviciile militare aeriene ca omul care a inventat dispozitivul de tragere sincronizată pentru avioanele din Primul Război Mondial. La 29 martie 1920, „The Times” scria: „Sir John Maitland a spus că datorită dlui Constantinescu și dispozitivului de tragere pe care l-a inventat noi am deținut supremația peste germani în aer, așa cum am făcut-o”.

Sursa: Romanian Cultural Institute in Istanbul

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2020 . Designed by: Livedesign