Strălucire și sunete la Gala „Duelul instrumentelor” de la Opera Comică pentru Copii

27 septembrie 2020 Andrei Slavuteanul Semnalari Culturale

Cele mai frumoase bucăți muzicale din emisiunea online „Duelul instrumentelor”, plus alte câteva capodopere ale tradiției clasice europene au strălucit vineri, 25 septembrie, pe scena exterioară din curtea Operei Comice pentru Copii (OCC). La Gala „Duelul instrumentelor”, artiștii instrumentiști OCC împreună cu orchestra teatrului au prezentat lucrări ale unor compozitori precum Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven, Carl Maria von Weber, Giulio Briccialdi sau Astor Piazzolla. Au participat ca soliști câțiva dintre concurenții emisiunii „Duelul instrumentelor”, program pentru copii disponibil în aplicația Opera Copiilor.

Concertul de gală a început cu uvertura operei „Bărbierul din Sevilla” de Gioachino Rossini, interpretată cu energie de Orchestra OCC, avându-l la pupitru pe dirijorul Gheorghe Iliuță. După acest start în forță, Cosmin Vasilache a demonstrat publicului alcătuit din copii și familiile lor calitățile unice al cornului franțuzesc, cu ajutorul compozitorului Wolfgang Amadeus Mozart, prin rondo-ul din Concertul nr. 3 pentru corn și orchestră.

În acest prim sezon al emisiunii se pare că instrumentele de suflat au fost preferatele miilor de utilizatori ai aplicației Opera Copiilor, care au putut să-și voteze instrumentele muzicale preferate. De aceea, Gala „Duelul instrumentelor” se poate spune că a aparținut suflătorilor. Flautista Petra Hriban a oferit spectatorilor o lucrare compusă de Giulio Briccialdi, „Carnavalul venețian”, naista Amalia Nicolau a cântat piesa celebră a lui Gheorghe Zamfir, „Ciobănașul singuratec”, Cristina Cincan a prezentat la oboi o compoziție a regretatului Ennio Morricone, Vlad Dănilă a interpretat la fagot „Rondo ungarese” de Weber, iar clarinetistul Bogdan Mavroean a ales două lucrări de esență diferită, un fragment din Concertul nr. 1 pentru clarinet și orchestră de Weber și cunoscuta „Hora staccato” de Grigoraș Dinicu.

În „Carnavalul venețian”, compoziție de mare virtuozitate și dificultate în ceea ce privește execuția, Petra Hriban s-a revelat ca una dintre cele mai talentate flautiste de pe scena românească de astăzi, printr-o intrepretare superioară, comparabilă oricând cu cele ale marilor maeștri ai acestui instrument din lume.

Sensibilitatea Amaliei Nicolau în redarea sentimentelor ciobănașului lui Gheorghe Zamfir, eleganța interpretării Cristinei Cincan pentru piesa „Oboiul lui Gabriel” de Morricone, dar și veselia din „Rondo ungarese” redată de fagotistul Vlad Dănilă au completat o parte din tabloul sonor al fascinantelor instrumente de suflat. La această din urmă piesă, „Rondo ungarese”, solistul s-a bucurat și de participarea publicului, prin dans, sub îndrumarea prezentatorilor galei, soprana Virginia Stamate și actorul Valentino Tiron.  

Din Gala „Duelul instrumentelor” nu puteau lipsi însă reprezentanți ai instrumentelor cu coarde. Violoncelista Alexandra Pascaru a dăruit publicului o bijuterie muzicală românească, „Dans țărănesc” de Constantin Dimitrescu, dovedind încă o dată farmecul acestui instrument special, violoncelul, despre care se spune că este cel mai aproape de timbrul vocii umane. Una dintre cele mai frumoase, delicate și înfloritoare interpretări ale serii de vineri a aparținut violonistei Roxana Cioran, care a creat o nouă strălucire sonoră prin interpretarea lucrării „Primăvara” de Antonio Vivaldi. 

Emisiunea „Duelul instrumentelor” a reprezentat de fapt un concurs, prin care utilizatorii aplicației Opera Copiilor, lansată anul acesta de Opera Comică pentru Copii au putut afla de la artiștii OCC informații despre instrumentele din orchestră, cu ajutorul exemplelor și, mai mult, să voteze instrumentiștii, respectiv intrumentele lor preferate. Ca la orice concurs au existat și finaliști, și un câștigător. Astfel, la Gala „Duelul instrumentelor”, finaliștii, clarinetistul Bogdan Mavroean și pianistul Abel Corban au prezentat câte două lucrări. Se poate spune că juriul competiției, format din dirijorii Alexandru Ilie și Gheorghe Iliuță, dar și din cei care i-au votat online pe instrumentiști nu au avut o sarcină ușoară, mai ales în ceea ce-i privește pe finaliști. Bogdan Mavroean a reușit să demonstreze adaptabilitatea clarinetului ca instrument muzical care, încă din secolul al XVII-lea a fost folosit la diverse genuri, de la folclor și muzică militară la muzică clasică, jazz, chiar pop-rock. Tocmai de aceea, dacă la partea a III-a din Concertul nr. 1 de Carl Maria von Weber el ne-a arătat finețea cu care acest instrument poate reda fiecare notă în parte, în formule ritmice rapide, cu o melodicitate perfectă, la „Hora staccato”, Bogdan Mavroean ne-a dezvăluit caracterul jucăuș al clarinetului, atunci când este provocat la un tip de virtuozitate mai degrabă caracteristic viorii. 

Câștigătorul emisiunii „Duelul instrumentelor”, pianul, reprezentat de către Abel Corban a adus în gală o lucrare aparte, un aranjament al compozitorului contemporan turc Fazil Say după „Rondo alla turca” de Wolfgang Amadeus Mozart. Publicul a fost surprins să audă cunoscuta creație a lui Mozart completată de numeroase elemente de jazz, adusă în timpurile moderne, ca să spunem așa. Pianistul Abel Corban a reușit însă prin interpretarea sa să delimiteze exact originalul de aranjament făcându-ne astfel să percepem sonor două dimensiuni distincte, cea clasică și cea de jazz, în uimitoarea lor întrepătrundere. În plus, el a subliniat caracterul de instrument-orchestră al pianului prin celebrul „Libertango” al lui Astor Piazzolla. 

La Gala „Duelul instrumentelor” publicul a avut parte însă și de multă joacă. În afară de dansul unguresc pe care spectatorii l-au executat pe piesa fagotistului Vlad Dănilă, ei au cântat cu ajutorul unor clopoței ascunși sub scaunele din arenă „Odă bucuriei” de Beethoven. Fiecare clopoțel colorat a corespuns unei note muzicale, așa că, îndrumați de către dirijorul Gheorghe Iliuță, cei mici și cei mari au folosit clopoțeii pentru a crea linia melodică a lucrării și a suplimenta astfel orchestra. În plus, instrumentele din orchestră au fost rugate de către prezentatori să imite sunete din mediul înconjurător, iar copiii au fost provocați să ghicească despre ce animale, obiecte sau fenomene este vorba. Nu au lipsit de la această gală nici surpizele: soprana Oana Șerban și baritonul Radu Ion au interpretat două hit-uri celebre, „Once upon a December” din filmul animat „Anastasia”, respectiv „Under the sea” din „Mica sirenă”. Grația și eleganța galei au fost suplinite și de participarea balerinilor Andreea Soare, Sabina Chirilă și Marius Dură, care au dansat pe anumite lucrări din program.

La Gala „Duelul instrumentelor”, o seară magică, dar și educativă, copiii și însoțitorii lor au putut afla mai mult despre vocea adevărată a muzicii prin reprezentanții ei, pe cât de diferiți, pe atât de valoroși, deoarece fiecare instrument muzical are personalitatea sa. Artiștii Operei Comice pentru Copii au strălucit în lumina lunii, într-o atmosferă de basm în care muzica s-a renăscut parcă din talentul lor. Cei care doresc să îi cunoască pe acești magicieni ai sunetelor strălucitoare pot să urmărească emisiunea „Duelul instrumentelor” pe aplicația „Opera Copiilor”, unde îi vor vedea la lucru și pe protagoniștii concertului de vineri.

Articol realizat de Iulia Toea Muresan

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2020 . Designed by: Livedesign