CFR- Istorie și cotidian

CFR- Istorie și cotidian

18 octombrie 1897- 18 octombrie 2020 – 123 de ani de la darea în folosință a VIADUCTULUI CARACĂU.

După realizarea căii ferate Ploiești-Brașov în 1879 atât autoritățile austro-ungare cât și cele române au căzut de acord pentru realizarea unei legături feroviare între Transilvania și Moldova.

Astfel austro-ungarilor le-a revenit de construit tronsonul până la Ghimeș, inclusiv Viaductul Caracău inaugurat în data de 18 octombrie 1897. La 6 aprilie 1899 partea română finaliza și ea tronsonul atribuit ei, mai precis segmentul dintre Comănești și Ghimeș.Debutul construcției la primul viaduct au fost începute în 11 septembrie 1895 de ele ocupându-se MÁV (Magyar Államvasutak).

Lucrările de zidărie au aparținut unor lucrători din Italia. Mărimile viaductului de la acea vreme erau impresionante în contextul în care grinda centrală metalică avea o lungime de 102,22 m, iar cele două grinzi laterale aveau câte 51,36 m. Culeele aveau 3 bolți de 8 m fiecare.

Primul viaduct așa cum îl vedem și în imaginea de mai jos s-a menținut așa până în timpul Primului Război Mondial când la intrarea trupelor românești în Transilvania, în 1916, 4 din cele 5 viaducte de pe linia Siculeni–Ghimeș au fost aruncate în aer, printre cele 4 distruse aflându-se și viaductul Caracău.

Imediat după, până la finalizarea războiului viaductul a început să fie refăcut. Lucrările s-au desfășurat iarna , fiind finalizate pe 27 martie 1917.

O zi mai târziu, viaductul a fost dat în folosință purtând numele împaratului Carol I al Austriei. Acesta a rezistat timp de 27 de ani. În 1944, pe 6 septembrie, în timpul retragerii trupelor germane din al Doilea Război Mondial viaductul Caracău a fost din nou distrus.

Al treilea viaduct Caracău a fost finalizat pe 12 iulie 1946 și inaugurat oficial în 10 noiembrie 1946. De precizat că în perioada 1944-1946 legătura dintre Transilvania și Moldova s-a desfășurat pe rută ocolitoare.

Despre inaugurarea actualului viaduct Caracău, într-un articol special marca CFR- Istorie și cotidian dedicat acestuia pe 10 noiembrie.

Sursa foto:

În spate, viaductul de lemn pe care s-a circulat până la terminarea actualului viaduct, cel din beton armat, Revista CFR din 1970, Centrul de documentare și publicații tehnice.