CFR- Istorie și cotidian

21 octombrie 2020 Andrei Slavuteanul Actualitate, Istorie

CFR- Istorie și cotidian

21 octombrie 2020 -130 de ani de la debutul lucrărilor la Podul de la Cernavodă.

Lucrarea a fost proiectată și condusă de inginerul Anghel Saligny cel care fusese propus de o comisie de specialitate să prezinte un proiect legat de construirea unui pod peste Dunăre, între Cernavodă și Fetești.

Acestuia i s-a propus întocmirea unui plan viabil asta după ce în 1883 mai multe firme din Franța, Germania și Belgia au venit cu planuri iar 3 ani mai târziu alte 5 firme străine au înaintat de asemenea proiecte privind construcția unui pod în acea zonă.

Niciuna din aceste firme prezente în 1883 și 1886 nu au reușit să obțină aprobarea în fața comisiei de examinare. Proiectul lui Saligny obține aprobarea comisiei astfel că în decembrie 1887, guvernul, prin Ministerul Lucrărilor Publice, îl desemnează oficial pe Saligny cu elaborarea proiectului liniei Feteşti – Cernavodă.

CEL MAI LUNG POD DIN EUROPA

Anghel Saligny îşi formează o echipă de ingineri specialişti de la Şcoala Natională de Poduri şi Şosele, alături de care va definitiva ceea ce avea să fie la acea vreme CEL MAI LUNG POD DIN EUROPA.

Un lucru important de menționat este că terasamentele liniei ferate Feteşti – Cernavodă, care leagă între ele podurile lui Anghel Saligny, au constituit atunci cea mai mare şi cea mai importantă lucrare de terasamente realizată în România.

Ziarul Times scria: „o realizare surprinzătoare la Cernavodă”

Marile ziare internaționale au evocat atunci lucrarea ce se desfășura în țara noastra astfel că Ziarul Times scria: „o realizare surprinzătoare la Cernavodă”, iar Ilustrazione Italia titra: „e o lucrare care poate fi luată ca model chiar şi de alte ţări, cu mijloace tehnice mai înaintate”.

Podul se află la 30 m peste nivelul apelor mari ale Dunării pentru a permite trecerea vaselor cu cele mai mari catarge. În acei ani cei 4087,95 metri de poduri formau cel mai lung complex de poduri construit în România şi AL TREILEA ca lungime din lume.

Deschiderea centrală a podului era de 190 m, CEA MAI MARE din Europa continentală!La 14 septembrie 1895 podul a fost inaugurat oficial un tren plecând la ora 9:00 din Gara de Nord, invitaţii ajungând la Cernavodă la ora 12.00. Odată ajunse oficialitățile, Regele Carol I a pus ultimul nit al podului ce urma să-i poarte numele, un nit de argint.

Apoi s-a zidit documentul inaugurării şi s-a celebrat serviciul religios. După toate acestea un tren de încercare format din 15 locomotive a trecut pe pod cu o viteza de 60 km/h totul decurgând fără probleme tehnice sau de altă natură.

Geniul lui Anghel Saligny alături de truda tuturor celor care au depus eforturi au contribuit la făurirea uneia din cele mai mari bijuterii arhitecturale și tehnice feroviare care dăinuie și astăzi !

Sursa foto 1: Document privind inițierea lucrărilor Podului de la Cernavodă: Arhiva Muzeului de Istorie și Arheologie Constanța via adevărul.ro

Sursa foto 2: Podul de la Cernavodă: Arhiva Muzeului de Istorie și Arheologie Constanța via adevărul.ro

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2020 . Designed by: Livedesign