CFR- Istorie și cotidian

16 ianuarie 2021 Andrei Slavuteanul Actualitate

CFR- Istorie și cotidian

Zilele trecute prezentam COTIDIANUL liniei Arad- Brad prin revenirea CFR Călători pe linia 317 și vă spuneam că vom realiza și ISTORIA acestei căi ferate.

Calea ferată Arad – Brad este una din cele două linii de cale ferată emblematice din Țara Zarandului,alături de calea ferată Arad – Deva – Alba Iulia. Linia CFR Arad – Brad fost construită între anii 1876 – 1896 fiind inaugurată pe 6 decembrie 1896.

Principalele localități deservite sunt Sântana, Pâncota, Ineu, Sebiș și Brad. La începutul existenței,linia era destinată exploatării pădurilor şi a bogăţiilor subsolului din Valea Crişului Alb.

Proiectul liniei se naște încă din 1873 când proprietarul de atunci al satului Gurahonț, Beniamin Boroș realizează proiectul căii ferate. Acesta era de profesie inginer. Pentru construcția tronsonului Arad – Sântana – Pâncota – Ineu a fost înființată Societatea Căii Ferate Arad – Valea Crișului Alb și încredințată inginerului Beni Boroș. Acest prim tronson a fost realizat în 3 etape.

Problemele au început să apară în 1881. Societatea care a construit tronsonul Arad – Ineu a avut probleme financiare , a intrat în faliment astfel că lucrările au stagnat.

Abia după 3 ani, în 1884 societatea falimentară a fuzionat cu Societatea Căii Ferate Arad – Cenad. A rezultat astfel Societatea Căilor Ferate Unite Arad – Cenad în fruntea căreia se afla același Beniamin Boroș. Lucrările au fost astfel continuate.

Sectorul Sebiș – Brad a fost construit tot în 3 etape, totul fiind finalizat în 1896. Cu 4 ani mai devreme a fost desăvârșit singurul tunel, tunelul Vârfurile.

Linia ferată Arad – Brad adăpostește câteva locuri deosebite și unice în România și întreaga Europă

Din 1896 până la 1 ianuarie 1923 exploatarea liniei a aparținut Societății Căilor Ferate Unite Arad – Cenad, după care a trecut în administrația Căilor Ferate Române- CFR. Linia ferată Arad – Brad adăpostește câteva locuri deosebite și unice în România și întreaga Europă.

Clădirea gării CFR Brad este monument istoric, cu o arhitectură deosebită. Detaliile arhitecturale, ancadramentele, dar şi clădirea anexă cu patru turnuleţe amintesc de un mic castel construit după tipicul austriac. De altfel, gara CFR din Brad este asemănătoare cu o altă clădire aflată în regiunea Tirol din Austria.

În orașul Brad regăsim un muzeu UNIC în Europa, Muzeul Aurului iar la Țebea puteți vizita Gorunul lui Horea, un arbore cu o vechime de peste 400 de ani dar și mormântul Eroului Național, Avram Iancu. Țebea este considerată capitala Țării Zarandului, regiune istorică ce adăpostește și calea ferată Arad-Brad. Calea ferată pe acest tronson este simplă, neelectrificată însă cu un potențial enorm.

Oamenii din întreaga zonă apreciază foarte mult trenul și îl utilizează intens, lucru absolut îmbucurător.

CFR Călători a venit în sprijinul comunității după ce operatorul privat Regio Călători s-a retras de la 1.01.2021. Din data de 11 ianuarie trenurile CFR Călători operează pe această rută.

Calea ferată Arad – Brad din inima Zarandului rămâne una din cele mai deosebite prin obiectivele turistice pe care le oferă

Are un potential mare istoric, turistic și prin prisma faptului că este utilizată de comunitatea locală. Echipa CFR- Istorie și cotidian vă recomandă să vizitați zona cu trenul și să descoperiți comorile din Țara Zarandului precum Muzeului Aurului sau ”casa” Crăișorului Munților – Avram Iancu.

Sursa foto: Gara CFR Brad, secolul XX, provinciacrisana

Acesta este un site cu caracter informativ și educativ . Publicam aceste informații pentru cunoștințele culturale ale publicului. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor.
Mergi pe prima pagina
Bucurestii Vechi si Noi
Bucurestii Vechi si Noi © 2021 . Designed by: Livedesign