Cât de fezabilă e ideea introducerii unei taxe de centru

E posibil ca într-un viitor apropiat îm București să fie introdusă celebra taxă de centru. Astfel, în centrul orașului ar putea fi interzis accesul mașinilor până la Euro 4 inclusiv, dar se va introduce o taxă și pentru ceilalți șoferi.

Măsura e, însă, condiționată de deblocarea licitațiilor pentru achiziționarea a 400 de autobuze, 100 de tramvaie și 100 de troleibuze, licitații care stagnează de anul trecut. De asemenea, ar fi necesară construcția de piste de biciclete, parcări, benzi unice pentru RATB, un demers care, date fiind experiențele trecutului, se va întinde pe foarte mulți ani.

Până la urmă e necesară o taxă de centru? Da. E morală? Nu atâta vreme cât investițiile pomenite rămân la stadiul de tentativă și, mai ales, nu până când centura Capitalei nu va fi completă, pentru a asigura variante de a ajunge dintr-o parte a orașului în cealaltă. Cel puțin o centură.

În cazul centurii, responsabilitatea e la CNAIR, iar acolo lucrurile merg ca la PMB. Se vorbește mult, se face puțin spre deloc.

Pe partea cealaltă, cu cel puțin 100.000 de mașini second hand înmatriculate în București anul trecut, și cu altele în curs în acest an, atâta vreme cât taxele sunt reduse, Capitala are nevoie de o strategie pentru a-și curăța străzile de ambuteiaje și aerul de noxe.

Taxa e normală

Dacă se respectă cele câteva condiții – puține dar foarte complicate – introducerea unei taxe de centru precum cea din Londra sau din mai multe orașe germane, lucrurile ar fi normale.

Prin zona centrală se va merge cu transportul în comun, cu pasul sau cu bicicleta. Problema e că deocamdată nu se oferă nicio variantă pentru șoferi. Nu sunt parcări suficiente nici în oraș, nici la intrările în oraș, RATB folosește mijloace de transport învechite, ziua de experiență cu banda unică pentru RATB a fost un coșmar, pistele de bicicletă lipsesc, iar curajoșii dispuși să pedaleze printre sutele de mii de mașini din trafic sunt puțini.

Cea mai bună variantă acum e mersul pe jos, dar vorbim despre distanțe scurte. Un drum de 5-10 km mânâncă timp, iar oamenii trebuie să ajungă la serviciu.

Prin urmare cât de fezabilă e măsura introducerii unei taxe de centru? Momentan, foarte puțin. Dacă investițiile pomenite se vor face, ea devine o soluție și pentru coșmarul din trafic și pentru aerul pe care-l respirăm.

sursa-www.businesscover.ro